Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDíaz-Szmidt, Renata
dc.contributor.authorJankowski, Jakub
dc.contributor.editorPawłowska, Aneta
dc.contributor.editorSowińska-Heim, Julia
dc.date.accessioned2022-09-01T12:41:18Z
dc.date.available2022-09-01T12:41:18Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationDíaz-Szmidt R., Jankowski J., Pędzel zamiast karabinu – sztuka jako sprzeciw polityczny. Niepokorna twórczość Ramona Esono Ebalé z Gwinei Równikowej, [w:] Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 121-155, https://doi.org/10.18778/8088-321-5.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-321-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43046
dc.description.abstractPostcolonial history of Equatorial Guinea is marked by dictatorships: Francisco Macías (1968–1979) first and then Teodoro Obiang (from 1979 r.). The first president murdered one third of the Guinea’s population, mostly those well educated: professors, doctors, engineers, lawyers, writers and artists. The now ruling president is responsible for torturing, intimidating and oppressing the next generations of the Guinea’s people. The state itself is facing a very painful political issues from the point of view of the citizens – traumatic experiences of the dictatorships, no freedom of speech and persecution of the opposition members. The economic issues are caused by corruption and demoralization of the ruling elite which is visible in the wealth’s redistribution of the reach Guinea’s soil and in the lack of the necessities. The social issues are caused by the messy educational and medical systems, as well as by the lack of the proper infrastructure. All of the above became the main topic of the rebellious works by Ramón Esono Ebalé (born in 1977), self-made artist, who in his illustrations, drawings and comic books tries to show the regime’s crimes. The works by Esono which we are about to analyze show how absurd and tragic the Guinea’s reality has become. We read them as an intentional, lucid and consequently projected struggle against the dictatorship.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana przez Fundację Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedrę Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Sowińska-Heim J. (red.), Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectdictatorshippl_PL
dc.subjectEquatorial Guineapl_PL
dc.subjectRamón Esono Ebalépl_PL
dc.subjectrebellious artpl_PL
dc.subjectpolitical protestpl_PL
dc.titlePędzel zamiast karabinu – sztuka jako sprzeciw polityczny. Niepokorna twórczość Ramona Esono Ebalé z Gwinei Równikowejpl_PL
dc.title.alternativeBrush instead of a gun – art as a political protest. Rebellious Art of Ramón Esono Ebalé from Equatorial Guineapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number121-155pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Zakład Języka i Kultury Luzobrazylijskiejpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Zakład Języka i Kultury Luzobrazylijskiejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-322-2
dc.referencesBatens Jan, Frey Hugo, The Graphic Novel: An Introduction, Cambridge University Press, New York 2015.pl_PL
dc.referencesBirek Wojciech, Z teorii i praktyki komiksu. Propozycje i obserwacje, Centrala, Poznań 2014.pl_PL
dc.referencesBolekia Boleká Justo, Aproximación a la historia de Guinea Ecuatorial, Amarú Ediciones, Salamanca 2003.pl_PL
dc.referencesCampos Serrano Alicia, De colonia a Estado: Guinea Ecuatorial, 1955–1968, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, Madrid 2002.pl_PL
dc.referencesCastro Mariano, de la Calle Luisa, Origen de la colonización Española de Guinea Ecuatorial, 1777–1860, Secretariado de Publicaciones, Universidad de Valladolid, Valladolid 1992.pl_PL
dc.referencesCastro Mariano, Ndongo Bidyogo Donato, España en Guinea. Construcción del desencuentro: 1778–1968, Sequitur, Toledo 1998.pl_PL
dc.referencesDíaz-Szmidt Renata, Rzeczywistość polityczno-ekonomiczna Gwinei Równikowej i działalność jej intelektualistów, [w:] K. Jarecka-Stępień, J. Kościółek (red.), Problemy współczesnej Afryki. Szanse i wyzwania na przyszłość, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012, s. 39–52.pl_PL
dc.referencesEsono Ebalé Ramón, Un Opositor en la Finca, Centros Culturales de España en Guinea, Malabo 2010.pl_PL
dc.referencesGarcía Domínguez Ramón, Guinea: Macías, la ley del silencio, Plaza y Janés SA, Barcelona 1977.pl_PL
dc.referencesJankowski Jakub, Joe Sacco – uzależniony od wojny, czyli reporter nie z tej ziemi, część 1, „Zeszyty Komiksowe” [Instytut Kultury Popularnej UAM/BU Poznań, Poznań] 2015, nr 19, M. Błażejczyk, M. Traczyk (red.), s. 12–21.pl_PL
dc.referencesJankowski Jakub, Joe Sacco – uzależniony od wojny, czyli reporter nie z tej ziemi, część 2, „Zeszyty Komiksowe” [Instytut Kultury Popularnej UAM/BU Poznań, Poznań] 2015, nr 20, M. Błażejczyk, M. Traczyk (red.), s. 106–113.pl_PL
dc.referencesLent John A., Afrykańska sztuka komiksu i żartu rysunkowego: wymiar historyczny i współczesny, [w:] G. Gajewska, R. Wójcik (red.), KOntekstowyMIKS: Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej, tłum. T. Olszewski, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2011, s. 255–280.pl_PL
dc.referencesLiniger-Goumaz Max, De la Guinée Équatoriale. Éléments pour le dossier de l’Afro-fascisme, Les Editions du Temps, Geneva 1983.pl_PL
dc.referencesLiniger-Goumaz Max, Guinea Ecuatorial. La democratura nguemista sin cambios, Editorial Clves para el futuro, Madrid 2000.pl_PL
dc.referencesMcCloud Scott, Zrozumieć komiks, tłum. M. Błażejczyk, Kultura Gniewu, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesNdong Econg Eyang Deogracias, El problema africano y de la Guinea Ecuatorial. La moralidad política, Ediciones Letra Clara, Madrid 2002.pl_PL
dc.referencesNdongo Bidyogo Donato, Historia y tragedia de Guinea Ecuatorial, Editorial Cambio, Madrid 1977.pl_PL
dc.referencesNze Nfumu Augustín, Macías: verdugo o víctima, Herrero y asociados, Madrid 2004.pl_PL
dc.referencesSabin Roger, Comics, Comix & Graphic Novels. A History of Comic Art, Phaidon Press Limited, London 1996.pl_PL
dc.referencesSmoldern Thierry, The Origins of Comics: From William Hogarth to Winsor McCay, tłum. na angielski B. Beaty, N. Nguyen, University Press of Mississippi, Jackson 2014 [2000].pl_PL
dc.referencesSzyłak Jerzy, Komiks: świat przerysowany, słowo/obraz, Gdańsk 1998.pl_PL
dc.referencesVersaci Rocco, This Book Contains Graphic Language: Comics as Literature, Continuum, New York–Londyn 2007pl_PL
dc.referencesStrona poświęcona filmowi Awatar pod adresem http://pl.james-camerons-avatar.wikia.com/wiki/Avatar_Wiki [dostęp: 12.12.2015].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-321-5.06
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe