Fachsprachenvermittlung für den modernen Arbeitsmarkt. Ausbildung von Fachsprachenlehrern in Curricula des Germanistikstudiums am Beispiel Polens
Abstract
Dynamicznie rozwijający się rynek pracy przekłada się na rosnące zapotrzebowanie w zakresie znajomości języków obcych, a także ich specjalistycznych wariantów. Wynika to z wielu czynników, a przede wszystkim z postępu technologicznego, zwiększonej mobilności, ale także globalizacji i specjalizacji zawodów. Dziś jednak zawody na całe życie są coraz rzadsze, a wszechobecny rozwój wiąże się z ciągłą potrzebą szkolenia się, zmiany branży oraz poszukiwania nowych rozwiązań. Tendencje te znajdują odzwierciedlenie w tym, co obecnie określa się mianem kształcenia przez całe życie, które jest lub powinno być wpisane w każdy efektywny proces edukacyjny. Pogląd ten dostrzegalny jest także w przypadku filologów, których wykształcenie filologiczne stało się bardziej kompetencją niż faktycznym zawodem w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.
Niniejsza rozprawa stanowi refleksję nad obecnym stanem kształcenia filologicznego i dydaktycznego w zakresie filologii germańskiej w Polsce. Poświęcona jest procesowi kształcenia nauczycieli języków specjalistycznych na kierunkach filologia germańska, w przyszłości mających znaleźć zatrudnienie jako lektorzy kursów języków specjalistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru nowoczesnych usług dla biznesu. Praca stanowi zatem wkład w aktualny międzynarodowy dyskurs na temat szans, wyzwań i ograniczeń dla dydaktyki języków obcych i specjalistycznych na studiach germanistycznych w kontekście ścisłej współpracy szkolnictwa wyższego z otoczeniem gospodarczym i społecznym.