Czytanie malarstwa nieprzedstawiającego, przykład z nadwarciańskiej wsi Strońsko
Abstract
Prezentowany tekst stanowi efekt badań, które miały na celu potwierdzenie, bądź zaprzeczenie znanym mi poglądom opiniującym obszar kulturowy wsi, jako nieodpowiedni do zaistnienia przestrzeni dla sztuki współczesnej, a w szczególności sztuki abstrakcyjnej. W toku przeprowadzonych obserwacji społeczności zamieszkującej niewielką wieś Strońsko (w woj. łódzkim), badań nad jej historią oraz tradycjami, a następnie realizowanym dla miejscowej ludności wyjazdom na wystawy sztuki współczesnej, warsztatom i plenerom, doprowadziłam do etapu indywidualnych rozmów o malarstwie abstrakcyjnym. W ich wyniku powstały portrety rdzennych mieszkańców wsi, którzy poddali się doświadczaniu sztuki nieprzedstawiającej. Prezentowane refleksje i oceny umożliwiły mi określenie zakresu wpływów zarówno tradycyjnej kultury ludowej, jak i współczesnej (dostępnej na prowincji) kultury wizualnej na percepcję dzieł sztuki współczesnej. Moim pośrednim celem stało się wskazanie stopnia gotowości badanej w XXI wieku społeczności na przyjęcie innego, „nieobecnego do tej pory” obszaru estetycznego sztuki nieprzedstawiającej w środowisku wiejskim.
Collections
The following license files are associated with this item: