Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzajkowska, Agata
dc.date.accessioned2023-07-11T17:45:05Z
dc.date.available2023-07-11T17:45:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2353-7914
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47497
dc.description.abstractThe article addresses the topic of memory studies in the context of research methods used in the social sciences and humanities. The purpose of the text is to characterize key methodological approaches in memory studies. Among the methods used in memory studies, interview and oral history are described, moreover memory studies in psychology, the methodological dimensions of memory places and Holocaust testimonies are characterized. The article draws attention to the need to initiate interdisciplinary communication on method and methodology in memory studies, and to innovate the research approaches used.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł podejmuje temat badań pamięci w kontekście stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych metod badawczych. Celem tekstu jest scharakteryzowanie kluczowych podejść metodologicznych w badaniach pamięci. Spośród metod wykorzystywanych w badaniach pamięci opisano wywiad i historię mówioną, a także scharakteryzowano badania pamięci w psychologii, metodologiczny wymiar miejsc pamięci i świadectw Holokaustu. Artykuł zwraca uwagę na potrzebę zainicjowania interdyscyplinarnej komunikacji na temat metody i metodologii w badaniach pamięci oraz na potrzebę wprowadzania innowacji do stosowanych podejść badawczych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl_PL
dc.relation.ispartofseriesParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN;2
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectmemory studiespl_PL
dc.subjectinterdisciplinary communicationpl_PL
dc.subjectresearch methodpl_PL
dc.subjectbadania pamięcipl_PL
dc.subjectkomunikacja interdyscyplinarnapl_PL
dc.subjectmetoda badawczapl_PL
dc.titleMemory studies – multidyscyplinarna podróż w poszukiwaniu metodypl_PL
dc.title.alternativeMemory studies – a Multidisciplinary Journey in Search of a Methodpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number39-54pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniupl_PL
dc.referencesAmit, V. (2000). Constructing the Field: Ethnographic Fieldwork in the Contemporary World. Routledge.pl_PL
dc.referencesAssmann, A. (2006). History, Memory, and the Genre of Testimony. Poetics Today, 27(2), 261–273.pl_PL
dc.referencesAssmann, A. (1999). Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. C.H. Beck.pl_PL
dc.referencesBauer, Y. (2000). Rethinking the Holocaust. Yale University Press.pl_PL
dc.referencesBodnar, J. (1992). Remaking America: Public Memory, Commemoration, and Patriotism in the Twentieth Century. Princeton University Press.pl_PL
dc.referencesBrown, S.D., Reavey, P. (2013). Experience and Memory. W: E. Keightley, M. Pickerings (red.), Research Methods for Memory Studies (s. 45–60). Edinburgh University Press.pl_PL
dc.referencesBrowning, C.R. (2010). Remembering Survival: Inside a Nazi Slave-labor Camp. W.W. Norton and Co.pl_PL
dc.referencesCarrier, P. (2000). Places, Politics and the Archiving of Contemporary Memory. W: S. Radstone (red.), Memory and Methodology (s. 37–58). Berg.pl_PL
dc.referencesConnerton, P. (2012). Jak społeczeństwa pamiętają. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesDewey, J. (1997). Experience and Education. Touchstone.pl_PL
dc.referencesErll, A. (2018). Kultura pamięci. Wprowadzenie. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesEngelking, B. (1993). Na łące popiołów. Ocaleni z Holokaustu. Cyklady.pl_PL
dc.referencesEngelking, B. (2011). Jest taki piękny słoneczny dzień… Losy Żydów szukających ratunku na wsi polskiej 1942–1945. Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów.pl_PL
dc.referencesHalbwachs, M. (2008). Społeczne ramy pamięci. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHolstein, J.A., Gubrium, J.F. (1995). The Active Interview. Sage.pl_PL
dc.referencesJames, W. (1950). The Principles of Psychology. Dover.pl_PL
dc.referencesJanesick, V.J. (1994). The Dance of Qualitative Research Design: Metaphor, Methodolatry, and Meaning. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Handbook of Qualitative Research (s. 209–219). Sage.pl_PL
dc.referencesKończal, K. (2014). Wprowadzenie. W: K. Kończal (red.), (Kon)teksty pamięci. Antologia (s. 9–13). Narodowe Centrum Kultury.pl_PL
dc.referencesKończal, K., Wawrzyniak, J. (2011). Polskie badania pamięcioznawcze: tradycje, koncepcje, (nie)ciągłości. Kultura i Społeczeństwo, 4, 11–63.pl_PL
dc.referencesLowenthal, D. (1997). European Landscape Transformations: The Rural Residue. W: P. Growth, T.W. Bressi (red.), Understanding Ordinary Landscapes (s. 180–188). Yale University Press.pl_PL
dc.referencesMelchior, M. (2004). Zagłada a tożsamość. Polscy Żydzi ocaleni na aryjskich papierach. Analiza doświadczenia biograficznego. IFIS PAN.pl_PL
dc.referencesMichlic, J.B. (2008). Search and Research. Lectures and Papers. Jewish Children in Nazi- -Occupied Poland: Survival and Polish-Jewish Relations During the Holocaust as Reflected in Early Postwar Recollections. Yad Vashem.pl_PL
dc.referencesNora, P. (2009). Między pamięcią i historią: Les lieux de Mémoire. Tytuł Roboczy: Archiwum, 2. 4–12.pl_PL
dc.referencesNovick, P. (1999). The Holocaust in American Life. Houghton Mifflin.pl_PL
dc.referencesSaryusz-Wolska, M. (2009). Wprowadzenie. W: M. Saryusz-Wolska (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka (s. 7–38), Universitas.pl_PL
dc.referencesSilverman, D. (2006). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. Sage.pl_PL
dc.referencesWengraf, T. (2001). Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi- -Structured Methods. Sagepl_PL
dc.referencesWieviorka, A. (2006).The Witness in History. Poetics Today, 27(2), 385–397.pl_PL
dc.referencesWooffitt, R., Widdicombe, S. (2006). Interaction in Interviews. W: P. Drew, G. Raymond, D. Weinberg (red.), Talk and Interaction in Social Research Methods (s. 28–49). Sage.pl_PL
dc.referencesYates, F.A. (1977). Sztuka pamięci. Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.contributor.authorEmailagata.czajkowska@now.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2022.18.05
dc.relation.volume18pl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe