Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWierzbicki, Alfred Marek
dc.contributor.editorBarańska-Szmitko, Anna
dc.contributor.editorFilipczak-Białkowska, Anita
dc.date.accessioned2023-07-26T11:52:53Z
dc.date.available2023-07-26T11:52:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationWierzbicki A. M., Biedny chrześcijanin patrzy, jak ginie solidarność, [w:] Teorie i praktyki komunikacji 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-181-4.36pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-181-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47659
dc.description.abstractPróba opisu moralnej degeneracji społeczeństwa polskiego w ostatniej dekadzie, przejawiającej się w nasilaniu postaw takich jak: populizm, ksenofobia, nacjonalizm i antysemityzm. Wszystkie te zjawiska są symptomami zaniku elementarnej wrażliwości etycznej w życiu publicznym. Praktyczna negacja wartości chrześcijańskich i jednocześnie głośna retoryka chrześcijańska wynikają z głębokiego kryzysu chrześcijaństwa w zderzeniu z jego polityczną instrumentalizacją.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTeorie i praktyki komunikacji 2;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpopulizmpl_PL
dc.subjectksenofobiapl_PL
dc.subjectantysemityzmpl_PL
dc.subjectsolidarnośćpl_PL
dc.titleBiedny chrześcijanin patrzy, jak ginie solidarność…pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number585-603pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-182-1
dc.referencesArystoteles (2001), Polityka, tłum. L. Piotrowicz, w: tenże, Dzieła wszystkie, t. 6, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBartoszewski W. (2010), Życie trudne, lecz nie nudne. Ze wspomnień Polaka w XX wieku. Rozmowy przeprowadził Andrzej Friszke, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesBielecka-Hołda M. (2019), W mieście unii lubelskiej prezes Kaczyński ogłasza ideę państwa narodowego, https://lublin.wyborcza.pl/lublin/7,48724.25117481 (dostęp: 15.11.2022).pl_PL
dc.referencesBłoński J. (1987), Biedni Polacy patrzą na getto, https://sprawiedliwi.org.pl/sites/default/files/ attachment85.pdf (dostęp: 17.11.2022).pl_PL
dc.referencesCekiera R. (2022), Kościół katolicki, uchodźcy, migranci. Polska debata migracyjna po 2015 roku w kontekście nauczania Kościoła katolickiego, Biblioteka „Więzi”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChrześcijański kształt patriotyzmu (2017), https://episkopat.pl/chrzescijanski-ksztaltpatriotzymu- dokument-konferencji-episkopatu-polski-przygotowany-przez-radeds-spolecznych (dostęp: 17.11.2022).pl_PL
dc.referencesCzego nas uczy Radio Maryja? (2009), red. I. Krzemiński, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrajewski A. (2012), Pedagogika wstydu czy dumy?, https://www.gosc.pl/doc/1374467.Pedagogika-wstydu-czy-dumy (dostęp: 17.11.2022).pl_PL
dc.referencesGross J.T. (2000), Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka, Wydawnictwo Pogranicze, Sejny.pl_PL
dc.referencesGross J.T. (2008), Strach. Antysemityzm w Polsce tuż po wojnie. Historia moralnej zapaści, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesHuntington S. (1998), Zderzenie cywilizacji, tłum. H. Jankowska, Muza SA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJan Paweł II (1984), Moc świadectwa (Przemówienie do pielgrzymów z diecezji szczecińsko-kamieńskiej, Częstochowa, 18 VI 1983), w: tenże, Pokój tobie, Polsko! Ojczyzno moja! Znów na polskiej ziemi, Wydawnictwo Kurii Biskupiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesJan Paweł II (2005), Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesKatechizm Kościoła Katolickiego (2002), Wydawnictwo Pallotinum, Poznań.pl_PL
dc.referencesKoneczny F. (1935), O wielości cywilizacji, Gebethner i Wolff, Kraków.pl_PL
dc.referencesKrzyżak T. (2019), Biskupi w pułapce rządzących, https://www.rp.pl/Rzecz-o-polityce/308069929-krzyzak-biskupi-w-pulapce-rzadzacych (dostęp: 15.11.2022).pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz. (1993), Wiersze, t. 1, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesPacewicz P., Ambroziak A. (2019), Kaczyński do LGBT: „Wara od naszych dzieci”. I kto to mówi?, https://oko-press/kaczynski-do-lgbt-wara-od-naszych-dzieci-i-kto-to-mowi (dostęp: 15.11.2022).pl_PL
dc.referencesPlaton (1991), Państwo, tłum. S. Witwicki, Wydawnictwo Akme, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRomanowski A. (2022), Odwieczny PiS. Skąd wziął się w nas gen samozagłady?, https://wyborcza. pl/alehistoria/7,121681,29120605/odwieczny-pis-skad-wzial-sie-w-nas-gen-samozaglady (dostęp: 17.11.2022).pl_PL
dc.referencesScola A. (2015), Warto żyć we wspólnocie. Religia. Polityka. Ekonomia, tłum. M. Masny, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium, Lublin.pl_PL
dc.referencesSnyder T. (2019), Droga do niewolności, tłum. B. Pietrzyk, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesSułek A. (2010), Zwykli Polacy patrzą na Żydów, https://www.otwarta.org/antoni-sulek-zwykli-polacy-patrza-na-zydow (dostęp: 17.11.2022).pl_PL
dc.referencesSzostek A. MIC (2018), Imigranci: czy zdaliśmy egzamin z naszego człowieczeństwa i chrześcijaństwa?, w: Prawa człowieka, prawa narodów. XII Dni Jana Pawła II, red. Z. Zarębianka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie, Kraków, s. 83–91.pl_PL
dc.referencesSzułdrzyński M. (2019), PiS robi z Kościoła politycznego zakładnika, https://www.rp.pl/polityka/art1133571-michal-szuldrzynski-pis-robi-z-kosciola-politycznego-zakladnika (dostęp: 15.11.2022).pl_PL
dc.referencesŚpiewak P. (2018), Suma bólu, https://tygodnikpowszechny.pl/suma-bolu-151882 (dostęp: 17.11.2022).pl_PL
dc.referencesTischner J. (1998), W krainie schorowanej wyobraźni, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesTomasz z Akwinu, św. (1927), Summa theologiae, I–II, Marietti, Turyn.pl_PL
dc.referencesTurski na obchodach wyzwolenia Auschwitz: „Nie bądźcie obojętni, kiedy władza narusza umowy społeczne” (2020), https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,25639905,turski-na-obchodach-wyzwolenia-auschwitz-nie-badzcie-obojetni.html (dostęp: 15.11.2022).pl_PL
dc.referencesWe remember. Reflexions on the Shoah (1998), https://www.christianunity.va (dostęp: 17.11.2022).pl_PL
dc.referencesWierzbicki A.M. (2016), Piastowski Wyszyński, jagielloński Wojtyła. Dwie chrześcijańskie interpretacje polskości, „Więź”, nr 1, s. 26–33.pl_PL
dc.referencesWierzbicki A.M. (2017a), Dzieci z Aleppo – tylko sen?, https://koduj24.pl/dzieci-z-aleppo-tylko-sen (dostęp: 16.11.2022).pl_PL
dc.referencesWierzbicki A.M. (2017b), Nacjonalistyczny smog nad Polską, „Tygodnik Powszechny”, nr 49, s. 32–36.pl_PL
dc.referencesWierzbicki A.M. (2018), Kruche dziedzictwo. Jan Paweł II od nowa, Biblioteka „Więzi”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWierzbicki A.M. (2019), Polityczny dylemat katolika, https://wiez.com.pl/2019/10/08/polityczny-dylemat-katolika (dostęp: 15.11.2022).pl_PL
dc.referencesWierzbicki A.M. (2020a), Populizm, czyli fałszywe panaceum na kłopoty, „Palestra Świętokrzyska”, nr 51–52, s. 119–122.pl_PL
dc.referencesWierzbicki A.M. (2020b), Ubohý křest’an hledí, jak umírá solidarita…, tłum. J. Šubrt, „Salve. Revue pro teologii a duchovní život”, nr 1, s. 13–29.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-181-4.36


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe