Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSasin, Magdalena
dc.date.accessioned2023-08-22T15:00:39Z
dc.date.available2023-08-22T15:00:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSasin, M. (2023). Human Well-Being in the Context of Rapid Changes to the Sound Environment During the COVID-19 Pandemic . Horyzonty Wychowania, 22(62), 141-151. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2262.15pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47778
dc.description.abstractRESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to analyze the impact of the sound environment on human well-being during rapid changes to the audiosphere. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: What changes in the audiosphere took place during the lockdown? How were they perceived by the respondents, taking into account their wellbeing? The research material was free-form interviews focused on the problem, with elements of expert interviews conducted during the COVID-19 pandemic. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The research analysis focused on the respondents’ perception of changes in the audiosphere during the lockdown and the impact of these changes on their well-being. Attention was paid to the similarities and differences in the perception of the sound environment and the reasons for these differences. RESEARCH RESULTS: All interviewees reported changes in the sound environment during the pandemic and an impact on their well-being. The intensity of changes varied, depending on the place of residence and previous lifestyle. In addition to the negative changes, there were positive ones, such as less traffic noise, more sounds of nature, and new inspiring sound phenomena. The psychological (focusing on oneself and one’s body, encouragement to meditation) and artistic (artistic inspiration) potential of the new sound environment was noted. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The reflective potential brought about by the changes to the audiosphere during the pandemic has not yet been used. Experiences from the pandemic can help care for the soundscape and plan possible modifications to it in order to improve people’s health and well-being. More research on functioning after returning to the previous sound environment is needed. If a similar situation is repeated, its educational and psychoeducational potential should be used.pl_PL
dc.description.abstractCEL NAUKOWY: Celem artykułu jest analiza oddziaływania środowiska dźwiękowego na dobrostan człowieka w czasie gwałtownych zmian audiosfery. PROBLEMY I METODY BADAWCZE: Jakie zmiany w audiosferze nastąpiły podczas lockdownu? Jak były odbierane przez badanych i jak wpłynęły na ich dobrostan? Materiałem badawczym były wywiady swobodne skoncentrowane na problemie z elementami wywiadu eksperckiego, prze- prowadzone w czasie pandemii COVID-19. PROCES WYWODU: W analizie badań skoncentrowano się na percepcji zmian audiosfery w czasie lockdownu oraz wpływie tych zmian na dobrostan badanych. Zwrócono uwagę na podobieństwa i różnice w postrzeganiu środowiska dźwiękowego i przyczyny tych różnic. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wszyscy rozmówcy zauważyli zmiany środowiska dźwiękowe- go w pandemii oraz ich wpływ na swoje samopoczucie. Natężenie zmian różniło się w zależności od miejsca zamieszkania i wcześniejszego trybu życia. Oprócz zmian negatywnych pojawiły się pozytywne, takie jak mniejszy hałas komunikacyjny, większa obecność dźwięków natury, nowe inspirujące zjawiska dźwiękowe. Zauważono potencjał psychologiczny (możliwość koncentracji na sobie i własnym ciele, zachęta do medytacji) i artystyczny (inspiracje estetyczne) zmienionego środowiska dźwiękowego. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Potencjał refleksyjny wynikający ze zmian audiosfery w pandemii pozostaje na razie niewykorzystany. Doświadczenia pandemiczne mogą wspomóc troskę o krajobraz dźwiękowy i zaplanowanie jego ewentualnych modyfikacji w celu poprawy zdrowego życia i dobrostanu ludzi. Potrzebne są dalsze badania na temat funkcjonowania po powrocie do wcześniejszego środowiska dźwiękowego. W przypadku powtórzenia podobnej sytuacji należy wykorzystać jej potencjał edukacyjny i psychoedukacyjny.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherAkademia Ignatianum w Krakowiepl_PL
dc.relation.ispartofseriesHoryzonty Wychowania;62
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/*
dc.subjectcovid-19pl_PL
dc.subjectwell-beingpl_PL
dc.subjectsound environmentpl_PL
dc.subjectaudiospherepl_PL
dc.subjecthuman corporealitypl_PL
dc.subjectdobrostanpl_PL
dc.subjectśrodowisko dźwiękowepl_PL
dc.subjectaudiosferapl_PL
dc.subjectcielesność człowiekapl_PL
dc.titleHuman Well-Being in the Context of Rapid Changes to the Sound Environment During the COVID-19 Pandemicpl_PL
dc.title.alternativeDobrostan człowieka w czasie gwałtownych zmian środowiska dźwiękowego podczas pandemii COVID-19pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number141-151pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniupl_PL
dc.identifier.eissn2391-9485
dc.referencesBrooks, S.K., Webster, R.K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N. & Rubin, G.J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227), 912‑920. https://doi.org/10.1016/S0140‑6736(20)30460‑8pl_PL
dc.referencesChan, H.W., Ignacio, A., Rebello, C. & Cupchik, G. (2022). The therapeutic value of creative artmaking during the COVID-19 pandemic. Journal of Gifted Education and Creativity, 9(1), 93-113.pl_PL
dc.referencesDiener, E., Lucas, R.E. & Oishi, S. (2004). Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia. W: J. Czapiński (Ed.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (pp. 35-49). Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesDinacci, L. (2021). New frontiers of corporeality. Inhabiting the world during pandemic, Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics, 5 (1). https://doi.org/10.32043/gsd.v5i1.315pl_PL
dc.referencesGibbs, G. (2011). Analiza danych jakościowych (M. Brzozowska-Brywczyńska, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHasegawa, Y., & Lau, S. (2022). Aqualitative and quantitative synthesis of the impacts of COVID‑19 on soundscapes: A systematic review and meta-analysis. Science of the Total Environment, 844, 157223. http://dx.doi.org/10.1016/j.scitotenv.2022.157223pl_PL
dc.referencesJeziorański, M. (2022). Milcząca obecność ciszy w refleksji pedagogicznej. Ateneum Kapłańskie, 2(681), 262-273.pl_PL
dc.referencesKabzińska, I. (2017). Nadwrażliwi – kulturowi „odmieńcy”. Etnografia Polska, 61(1-2), 83-103.pl_PL
dc.referencesKvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów (A. Dziuban, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMerleau-Ponty, M. (1993). Fenomenologia percepcji. Fragmenty (J. Migasiński & P. Stefańczyk, Trans.). Instytut Filozofii i Socjologii PAN.pl_PL
dc.referencesMisiak, T. (2010). Audiosfera w kulturze współczesnej. Próba przybliżenia pojęcia. Przegląd Kulturoznawczy, 1(7), 62-74.pl_PL
dc.referencesMomro, J. (2020). Ucho nie ma powieki. Dźwiękowe sceny pierwotne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesOlearczyk, T. (2010). Pedagogia ciszy. Wydawnictwo WAM.pl_PL
dc.referencesOliveros, P. (2005). Deep listening: A composer’s sound practise. iUniverse.pl_PL
dc.referencesPanda, P.K., Gupta, J., Chowdhury, S.R., Kumar, R., Meena, A.K., Madaan, P., Sharawat, I.K., & Gulati, S. (2021), Psychological and behavioral impact of lockdown and quarantine measures for COVID-19 pandemic on children, adolescents and caregivers: A systematic review and meta-analysis. Journal of Tropical Pediatrics, 67(1). https://doi.org/10.1093/tropej/fmaa122pl_PL
dc.referencesPikała, A., & Sasin, M. (2016). Arteterapia. Scenariusze zajęć. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesRyff, C.D. (1989). Happiness is everything or is it? Explorations on the meaning of psychological wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069pl_PL
dc.referencesSa Carvalho, C. (2008). Ciało jako miejsce rozwoju. Horyzonty Wychowania, 7(14), 53-79. https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1051pl_PL
dc.referencesSasin, M. (2019). Ekologia akustyczna – nieobecny dyskurs w pedagogice. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 22(1), 31-48.pl_PL
dc.referencesSasin, M. (2022). Stosunek do doznań słuchowych człowieka a świadomość ciała i cielesności. Perspektywa ekologii akustycznej. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 14(1), 58-72.pl_PL
dc.referencesSchafer, R.M. (1977). The soundscape: Our sonic environment and the tuning of the world. Destiny Books.pl_PL
dc.referencesShilling, C. (2021). Socjologia ciała (M. Skowrońska, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSkryplonek, Ł. (2011). Wywiad ekspercki w badaniach pedagogicznych. Rocznik Pedagogiczny, 34, 209-223.pl_PL
dc.referencesSzpunar, M. (2020). Ekologia pejzażu dźwiękowego. Avant, 11(3). DOI:10.26913/avant.2020.03.33pl_PL
dc.referencesSztompka, P. (2005). Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesTrybalska, G., Namysłowski, G. & Morawski, K. (1997). Hałas i jego wpływ na organizm człowieka. Audiofonologia, 11, 295-301.pl_PL
dc.referencesTwardowska-Staszek, E., Seredyńska, A., Rostek, I. & Biel, K. (2021). Nastrój i emocje Polaków podczas pandemii COVID-19. Horyzonty Wychowania, 20(55), 11-26. https://doi.org/10.35765/hw.2075pl_PL
dc.referencesZembylas, M. & Michaelides, P. (2004). The sound of silence in pedagogy. Educational Theory, 54(2), 193-210. https://doi.org/10.1111/j.0013-2004.2004.00005.xpl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdalena.sasin@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.35765/hw.2023.2262.15
dc.relation.volume22pl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe