Análisis de errores en la adquisición de los modos indicativo y subjuntivo por estudiantes polacos de Español como Lengua Extranjera
Abstract
Wybór między trybem indicativo i subjuntivo stanowi jedno z największych wyzwań dla polskich uczniów studiujących język hiszpański. Pomimo licznych różnic między polskim a hiszpańskim, opozycja modalna jest jednym z najtrudniejszych aspektów podczas uczenia się, ale i nauczania języka hiszpańskiego. Wspomniana opozycja pojawia się stosunkowo późno w nauce języka hiszpańskiego, zazwyczaj na poziomie zaawansowanym. Brak jest dostępnych materiałów na niższych poziomach nauczania, co sprawia, że jest to temat rzadko eksplorowany w badaniach kontrastywnych, zwłaszcza w kontekście polskich uczniów.
Celem niniejszej pracy badawczej było zrozumienie obecnego stanu wiedzy i analiza błędów popełnianych przez polskich uczniów w zakresie wyboru trybu. Wyniki tej pracy mają znaczenie zarówno teoretyczne, jak i praktyczne, dostarczając wskazówek dla nauczycieli języka hiszpańskiego pracujących z polskimi uczniami.
Badanie wykazało, że liczba godzin nauki języka hiszpańskiego oraz typ zdania wpływają na poprawny wybór trybu. Analiza błędów ujawniła, że największe trudności występują w zdaniach przysłówkowych i zdaniach z możliwością podwójnego wyboru, a także w zdaniach związanych z negacją.
Podsumowując, badanie to podkreśla trudności, z jakimi borykają się polscy uczniowie języka hiszpańskiego w kontekście opozycji modalnej. Warto zwrócić większą uwagę na przypadki z podwójnym wyborem trybu i dostosować odpowiednie ćwiczenia, aby pomóc uczniom w poprawieniu swoich umiejętności. Analiza błędów stanowi istotne narzędzie dla nauczycieli i twórców materiałów dydaktycznych, a nadal istnieje wiele możliwości dalszych badań w tej dziedzinie.