Show simple item record

dc.contributor.authorKarkowska, Magda
dc.date.accessioned2023-10-18T11:04:33Z
dc.date.available2023-10-18T11:04:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKarkowska, M. (2023). Ciało naznaczone biograficznie – ślady, świadectwa i transgresje. Horyzonty Wychowania, 22(62), 31‑40. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2262.05pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48099
dc.description.abstractCEL NAUKOWY: Celem analiz podjętych w artykule jest ukazanie, w jaki sposób przemiany dotyczące ciała zarówno wynikłe z intencjonalnych, jak i nieintencjonalnych (np. losowych) działań podmiotu wpisują się w jego biografię. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Najważniejsze pytanie badawcze brzmi: w jakich sytuacjach związanych ze zmianą w obrębie ciała wywołaną świadomie podjętą decyzją czy spowodowaną losową ingerencją staje się ono narzędziem biograficznej pamięci i jakiego rodzaju przemiany toż‑ samości podmiotu tym procesom towarzyszą? Przyjętą metodą badawczą jest analiza wybranych stanowisk teoretycznych oraz efektów własnych prac badawczych. PROCES WYWODU: Opozycja cielesny–duchowy w odniesieniu do rozważań o biografii podmiotu i jego tożsamości nie ma wystarczającego uzasadnienia. Ciało stanowiące prywatną, intymną przestrzeń jest także produktem kultury. W działania prowadzące do zmian dotyczących ciała (intencjonalne) i w procesy skutkujące jego zmianą (nieintencjonalne) zaangażowana jest także podmiotowość jednostki, w czego konsekwencji modyfikowana jest jej tożsamość. Zmiany tejże odbywają się na różnym poziomie głębokości, przybierając formę śladów, świadectw i transgresji. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Najistotniejsze w kontekście podjętych rozważań dotyczących biograficznego naznaczania ciała wydają się te, które wiążą się z przebytą przez podmiot trajektorią w związku z zaistniałymi okolicznościami w jego biografii. Trajektoria, stanowiąca dłuższy proces godzenia się ze zmianą, często dzieli biografię podmiotu na okres „przed” i „po” zmianie. To, czym zmiana okazuje się w szerszym planie biograficznym, uzależnione jest m.in. od poziomu sprawczości i refleksyjności podmiotu. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Związki między przemianami ciała a tożsamością podmiotu mogą przybierać formę śladu, świadectwa i prowadzić do transgresji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Ignatianum w Krakowiepl_PL
dc.relation.ispartofseriesHoryzonty Wychowania;62
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/*
dc.subjectbiografiapl_PL
dc.subjectciałopl_PL
dc.subjectnaznaczeniepl_PL
dc.subjectprzemianapl_PL
dc.subjecttożsamośćpl_PL
dc.titleCiało naznaczone biograficznie -ślady, świadectwa i transgresjepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number31-40pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eissn2391-9485
dc.referencesBeck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności (S. Cieśla, tłum.). Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesBłajet, P. (2006). Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.referencesChan, T.Ch. (b.d.). Goffman’s theory of stigmatisation and labelling: Consequences for health and illness. Academia. https://www.academia.edu/30491334/Goffmans_theory_of_stigmatisa-tion_and_labelling_Consequences_for_health_and_illness_12_Module_4_The_social_mean-ings_of_the_body_health_and_illnesspl_PL
dc.referencesErikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia (M. Żywicki, tłum.). Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesKarkowska, M. i Skalski, T. (2010). Kultura, socjalizacja, tożsamość. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.referencesKos, E.A. (2017). Typy struktur doświadczeń porządkujących przebieg biografii. Wzbogacenie teorii F. Schütze na podstawie interpretacji narracji kobiet odnoszących sukcesy zawodowe. Edukacja Dorosłych, 2(77), 101-116.pl_PL
dc.referencesKozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesKrąpiec, M.A. (2000). Starzenie się – dojrzewaniem człowieka. Studia Philosophiae Christianae, 36(2), 107-111.pl_PL
dc.referencesKubiak-Jabłońska, D. (2014). Ciało jako kategoria pedagogiczna. Roczniki Pedagogiczne, 6(42)1, s. 69-85.pl_PL
dc.referencesLeonarska, D. (2015). Koncepcja człowieka w teorii społecznej Margaret S. Archer. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 10, 122-129.pl_PL
dc.referencesMelosik, Z. (1989). Ideał wychowania XXI wieku. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 144-161.pl_PL
dc.referencesSchütze, F. (1997). Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej (M. Czyżewski, tłum.). Studia Socjologiczne, 1, 11-56.pl_PL
dc.referencesTischner, J. (1995), Dramat cielesności – krajobraz wstydu. Znak, 47(8)483, s. 76-87.pl_PL
dc.referencesTrzebiński, J. (2001). Autonarracje nadają kształt życiu człowieka. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 149-163). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagda.karkowska@now.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.35765/hw.2023.2262.05
dc.relation.volume22pl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe