dc.contributor.author | Karkowska, Magda | |
dc.date.accessioned | 2023-10-18T11:04:33Z | |
dc.date.available | 2023-10-18T11:04:33Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Karkowska, M. (2023). Ciało naznaczone biograficznie – ślady, świadectwa i transgresje. Horyzonty Wychowania, 22(62), 31‑40. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2262.05 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/48099 | |
dc.description.abstract | CEL NAUKOWY: Celem analiz podjętych w artykule jest ukazanie, w jaki sposób przemiany dotyczące ciała zarówno wynikłe z intencjonalnych, jak i nieintencjonalnych (np. losowych) działań podmiotu wpisują się w jego biografię.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Najważniejsze pytanie badawcze brzmi: w jakich sytuacjach związanych ze zmianą w obrębie ciała wywołaną świadomie podjętą decyzją czy spowodowaną losową ingerencją staje się ono narzędziem biograficznej pamięci i jakiego rodzaju przemiany toż‑ samości podmiotu tym procesom towarzyszą? Przyjętą metodą badawczą jest analiza wybranych stanowisk teoretycznych oraz efektów własnych prac badawczych.
PROCES WYWODU: Opozycja cielesny–duchowy w odniesieniu do rozważań o biografii podmiotu i jego tożsamości nie ma wystarczającego uzasadnienia. Ciało stanowiące prywatną, intymną przestrzeń jest także produktem kultury. W działania prowadzące do zmian dotyczących ciała (intencjonalne) i w procesy skutkujące jego zmianą (nieintencjonalne) zaangażowana jest także podmiotowość jednostki, w czego konsekwencji modyfikowana jest jej tożsamość. Zmiany tejże odbywają się na różnym poziomie głębokości, przybierając formę śladów, świadectw i transgresji.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Najistotniejsze w kontekście podjętych rozważań dotyczących biograficznego naznaczania ciała wydają się te, które wiążą się z przebytą przez podmiot trajektorią w związku z zaistniałymi okolicznościami w jego biografii. Trajektoria, stanowiąca dłuższy proces godzenia się ze zmianą, często dzieli biografię podmiotu na okres „przed” i „po” zmianie. To, czym zmiana okazuje się w szerszym planie biograficznym, uzależnione jest m.in. od poziomu sprawczości i refleksyjności podmiotu.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Związki między przemianami ciała a tożsamością podmiotu mogą przybierać formę śladu, świadectwa i prowadzić do transgresji. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Ignatianum w Krakowie | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Horyzonty Wychowania;62 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | * |
dc.subject | biografia | pl_PL |
dc.subject | ciało | pl_PL |
dc.subject | naznaczenie | pl_PL |
dc.subject | przemiana | pl_PL |
dc.subject | tożsamość | pl_PL |
dc.title | Ciało naznaczone biograficznie -ślady, świadectwa i transgresje | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 31-40 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2391-9485 | |
dc.references | Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności (S. Cieśla, tłum.). Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl_PL |
dc.references | Błajet, P. (2006). Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl_PL |
dc.references | Chan, T.Ch. (b.d.). Goffman’s theory of stigmatisation and labelling: Consequences for health and illness. Academia. https://www.academia.edu/30491334/Goffmans_theory_of_stigmatisa-tion_and_labelling_Consequences_for_health_and_illness_12_Module_4_The_social_mean-ings_of_the_body_health_and_illness | pl_PL |
dc.references | Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia (M. Żywicki, tłum.). Wydawnictwo Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Karkowska, M. i Skalski, T. (2010). Kultura, socjalizacja, tożsamość. Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Kos, E.A. (2017). Typy struktur doświadczeń porządkujących przebieg biografii. Wzbogacenie teorii F. Schütze na podstawie interpretacji narracji kobiet odnoszących sukcesy zawodowe. Edukacja Dorosłych, 2(77), 101-116. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Krąpiec, M.A. (2000). Starzenie się – dojrzewaniem człowieka. Studia Philosophiae Christianae, 36(2), 107-111. | pl_PL |
dc.references | Kubiak-Jabłońska, D. (2014). Ciało jako kategoria pedagogiczna. Roczniki Pedagogiczne, 6(42)1, s. 69-85. | pl_PL |
dc.references | Leonarska, D. (2015). Koncepcja człowieka w teorii społecznej Margaret S. Archer. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 10, 122-129. | pl_PL |
dc.references | Melosik, Z. (1989). Ideał wychowania XXI wieku. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 144-161. | pl_PL |
dc.references | Schütze, F. (1997). Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej (M. Czyżewski, tłum.). Studia Socjologiczne, 1, 11-56. | pl_PL |
dc.references | Tischner, J. (1995), Dramat cielesności – krajobraz wstydu. Znak, 47(8)483, s. 76-87. | pl_PL |
dc.references | Trzebiński, J. (2001). Autonarracje nadają kształt życiu człowieka. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 149-163). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | magda.karkowska@now.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.35765/hw.2023.2262.05 | |
dc.relation.volume | 22 | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |