Miejski system transportowy a centra handlowe w przestrzeni Łodzi
Abstract
Przedmiotem badań są interakcje pomiędzy miejskim systemem transportowym a jego otoczeniem. Z uwagi na złożoność badanego zagadnienia wybrano przyjrzenie się jednej ze wspomnianych relacji – zależności pomiędzy podsystemem transportu samochodowego a centrami handlowymi. Badania prowadzono w oparciu o hipotezę: „system transportowy wpływa na ruchotwórczość centrów handlowych, które z kolei wpływają na sprawność jego funkcjonowania”. Zakłada ona, że badana relacja powinna być dwukierunkowa. Z jednej strony system transportowy, poprzez zapewnianie dostępności transportowej, ma wpływ na atrakcyjność centrów handlowych i tym samym wpływa na wielkość generowanego przez te obiekty ruchu. Z drugiej strony – centra handlowe wzbudzając ruch mają wpływ na efektywność podsystemu transportu samochodowego. Polem badawczym był system transportowy i centra handlowe zlokalizowane w Łodzi. Głównym celem pracy jest wykrycie prawidłowości w relacjach zachodzących wzdłuż osi: system transportowy – centra handlowe. W jego realizacji pomocne było szukanie odpowiedzi na pytania: Które komponenty dostępności transportowej mają istotny wpływ na ruchotwórczość? Jakie jest znaczenie siły oddziaływania mobilności kreowanej przez centra handlowe na sprawność funkcjonowania systemu transportowego?
Wyniki badań ukazały, że system transportowy jest istotną determinantą ruchotwórczości centrów handlowych. Produkty dwóch podsystemów transportowych (indywidualnego samochodowego oraz zbiorowego) w sposób istotny objaśniają wielkość ruchu w centrach handlowych. Badania ukazują, że modele zbudowane w oparciu o zmienne zawierające „pierwiastek” geograficzny dają możliwość dokładnych predykcji w zakresie ruchu generowanego przez centra handlowe. Jest to cenna wskazówka dla geografów, planistów i inżynierów ruchu. Badania zmierzyły lokalne występowanie zjawiska ograniczania sprawności systemu transportowego będące wynikiem funkcjonowania centrów handlowych. Tym samym ukazano dwukierunkowość na osi relacji pomiędzy miejskim system transportowym a centrami handlowymi.
The following license files are associated with this item: