Show simple item record

dc.contributor.authorMaj, Aleksandra
dc.date.accessioned2023-10-25T08:39:05Z
dc.date.available2023-10-25T08:39:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48172
dc.description.abstractW literaturze przedmiotu metoda projektów jawi się jako innowacyjna alternatywa dla zakorzenionego w polskiej dydaktyce transmisyjnego modelu nauczania. W publikacjach z zakresu wczesnej edukacji dominuje narracja afirmująca metodę projektów. Postrzegana jest ona jako strategia sprzyjająca dziecięcej pełnomocności i tworząca odpowiednie warunki dla dziecięcego procesu konstruowania wiedzy. Konfrontacja takiego podejścia z myślą francuskiego filozofa Michela Foucaulta (w szczególności z koncepcją „rządomyślności”), doprowadziła autorkę do pytania o relacje władzy, tkwiące przede wszystkim w tych koncepcjach, które za swój nadrzędny cel przyjmują emancypację dziecka. Badania w ramach niniejszej pracy zostały więc podjęte w odpowiedzi na potrzebę demitologizacji dyskursu edukacyjnego, w którym kluczową kategorią jest dziecięca partycypacja. Wobec powyższego przedmiotem badań uczyniono metodę projektów, która wyłania się z wybranej praktyki dyskursywnej, za nadrzędny cel pracy uznano natomiast krytyczny namysł nad wykorzystaniem metody projektów w edukacji przedszkolnej. Przeprowadzane badania zostały usytuowane w kręgu badań zaliczanych do postfoucaultowskiej analizy dyskursu. Ze względu na to, iż dzieła Foucaulta nie oferują konkretnych wskazówek i procedur badawczych, proces analityczny oparto głównie na zbiorze zasad i praktyk, zaczerpniętych z metodologii teorii ugruntowanej, w jej konstrukcjonistycznej odmianie. Realizując postulat o poddawaniu krytycznej analizie przede wszystkim tych oczywistych, niebudzących wątpliwości czy zastrzeżeń dyskursów (do takich autorka zaliczyła dyskurs Reggio Emilia), analizie poddano dokumentację 45 projektów, realizowanych na przestrzeni ostatnich 40 lat w miejskich przedszkolach w Reggio Emilia (Włochy).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectmetoda projektówpl_PL
dc.subjectedukacja przedszkolnapl_PL
dc.subjectpodejście Reggio Emiliapl_PL
dc.subjectpostfoucaultowska analiza dyskursupl_PL
dc.titleMetoda projektów w edukacji przedszkolnej - analiza dyskursupl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.rights.holderAleksandra Majpl_PL
dc.page.number314pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniupl_PL
dc.contributor.authorEmailaleksandra.maj@now.uni.lodz.plpl_PL
dc.dissertation.directorSzmidt, Krzysztof
dc.dissertation.reviewerŚliwerski, Bogusław
dc.dissertation.reviewerKlus-Stańska, Dorota
dc.date.defence2023-11-09
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record