dc.contributor.author | Maj, Aleksandra | |
dc.date.accessioned | 2023-10-25T08:39:05Z | |
dc.date.available | 2023-10-25T08:39:05Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/48172 | |
dc.description.abstract | W literaturze przedmiotu metoda projektów jawi się jako innowacyjna alternatywa dla zakorzenionego w polskiej dydaktyce transmisyjnego modelu nauczania. W publikacjach z zakresu wczesnej edukacji dominuje narracja afirmująca metodę projektów. Postrzegana jest ona jako strategia sprzyjająca dziecięcej pełnomocności i tworząca odpowiednie warunki dla dziecięcego procesu konstruowania wiedzy. Konfrontacja takiego podejścia z myślą francuskiego filozofa Michela Foucaulta (w szczególności z koncepcją „rządomyślności”), doprowadziła autorkę do pytania o relacje władzy, tkwiące przede wszystkim w tych koncepcjach, które za swój nadrzędny cel przyjmują emancypację dziecka. Badania w ramach niniejszej pracy zostały więc podjęte w odpowiedzi na potrzebę demitologizacji dyskursu edukacyjnego, w którym kluczową kategorią jest dziecięca partycypacja. Wobec powyższego przedmiotem badań uczyniono metodę projektów, która wyłania się z wybranej praktyki dyskursywnej, za nadrzędny cel pracy uznano natomiast krytyczny namysł nad wykorzystaniem metody projektów w edukacji przedszkolnej. Przeprowadzane badania zostały usytuowane w kręgu badań zaliczanych do postfoucaultowskiej analizy dyskursu. Ze względu na to, iż dzieła Foucaulta nie oferują konkretnych wskazówek i procedur badawczych, proces analityczny oparto głównie na zbiorze zasad i praktyk, zaczerpniętych z metodologii teorii ugruntowanej, w jej konstrukcjonistycznej odmianie. Realizując postulat o poddawaniu krytycznej analizie przede wszystkim tych oczywistych, niebudzących wątpliwości czy zastrzeżeń dyskursów (do takich autorka zaliczyła dyskurs Reggio Emilia), analizie poddano dokumentację 45 projektów, realizowanych na przestrzeni ostatnich 40 lat w miejskich przedszkolach w Reggio Emilia (Włochy). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | metoda projektów | pl_PL |
dc.subject | edukacja przedszkolna | pl_PL |
dc.subject | podejście Reggio Emilia | pl_PL |
dc.subject | postfoucaultowska analiza dyskursu | pl_PL |
dc.title | Metoda projektów w edukacji przedszkolnej - analiza dyskursu | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Aleksandra Maj | pl_PL |
dc.page.number | 314 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | aleksandra.maj@now.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Szmidt, Krzysztof | |
dc.dissertation.reviewer | Śliwerski, Bogusław | |
dc.dissertation.reviewer | Klus-Stańska, Dorota | |
dc.date.defence | 2023-11-09 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |