Wydział Filozoficzno-Historyczny | Faculty of Philosophy and History: Ostatnio dodane
Wyświetlanie pozycji 541-560 z 1501
-
Miejsca pamięci i miejsca zapomnienia. Interdyscyplinarne badania na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Raport z badań. Tom 5. Gmina Lelów
(Instytut Archeologii, Uniwersytet Łódzki, 2019)Publikacja jest piątym tomem z serii raportów, wydanych w formie elektronicznej, prezentujących rezultaty działań podjętych w projekcie badawczym „Miejsca pamięci i zapomnienia. Badania interdyscyplinarne północnych terenów ... -
Pędzel zamiast karabinu – sztuka jako sprzeciw polityczny. Niepokorna twórczość Ramona Esono Ebalé z Gwinei Równikowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Postcolonial history of Equatorial Guinea is marked by dictatorships: Francisco Macías (1968–1979) first and then Teodoro Obiang (from 1979 r.). The first president murdered one third of the Guinea’s population, mostly ... -
Inspiracje, imitacje i zapożyczenia ze sztuki prymitywnej przez artystów południowoafrykańskich w I połowie XX wieku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The aim of the article is the presentation of the influence of African art at the beginning of the 20th century in South African. Primitivism and the awareness of Primitive Art have played a crucial role in the history and ... -
Maski ludu Nuna w rytuale inicjacji – symbolika i sztuka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The sacred living masks that take part in ritual of initiation are slowly dying in Africa. Civilization puts them to rest. However in Burkina Faso, peoples of Bwaba, Mossi, Gurunsi, and Kurumba that profess animism, cultivate ... -
Re-teoretyzowanie rodzimej sztuki i estetyki w rozwoju Afryki – na przykładzie ludu Joruba
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The African developmental challenge in a broad configuration, be it political, cultural, artistic, aesthetic, scientific and economic, has been predicated and interrogated on the basis of conflict between tradition and ... -
Afryka – tradycja czy nowoczesność? Wprowadzenie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The book “African Art. African Tradition – African Modernity” contains several texts about modern and traditional art from the African continent. The majority of these texts were presented during International Conference ... -
Postkolonialne hybrydy. Współcześni artyści nigeryjscy wobec problemu tożsamości i historii
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Contemporary artists, who came from Nigeria, live between the western world and Africa. The article discusses some problems related postcolonial history and artistic and hybridized identity in the creativity of Yinka ... -
Powrót do „afrykańskości” w interpretacji południowoafrykańskiej sztuki naskalnej i jego implikacje teoretyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The South African rock art related to Bushmen (San) tradition is today one of the best understood rock arts all over the world. This situation results from theoretical advances proposed and elaborated by David Lewis-Williams, ... -
Sześć rozpraw o rozłączności oraz unii duszy i ciała
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Rajmund Rembieliński. Wizjoner i menedżer Łodzi przemysłowej. Raporty z lat 1824-1830
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Can Machines Have Free Will? Analysis of the Concept of Free Will in Relation to the Psychophysical Problem
(2022)The goal of this thesis is to analyse the notion of free will from the perspectives of various stances in the philosophy of mind. It employs an approach quite different than the more standard one, in which philosophers try ... -
Oskar Halecki a Liga Narodów. Poglądy i działalność
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Ryszard Kilvington. Nieskończoność i geometria
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Współczesne centra turystyczne w naturalnym krajobrazie Namibii na przykładzie realizacji Nina Maritz Architects
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)There are fewer and fewer places in the world where natural landscape is preserved and at the same time contemporary architecture does not harm it. Namibia is one of the countries that has managed to combine these two ... -
„Wiem skąd pochodzę”. Współczesna sztuka afrykańska – tradycja i tożsamość
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)In the 60’s, at the end of the colonial era, artists of Africa embarked on a path of self-identification. In 1966, Lepold Sedar Senghor organized “Premier Festival Mondial des Art Negres – The First World Festival of Black ... -
Modernizacja kulturowa na Zanzibarze w latach 1890–1939
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Zanzibar is a small archipelago located off the east coast of Tanzania. Zanzibar underwent Portuguese and Arabic control during the modern era, which lasted until 1964. Between 1890–1939 Zanzibar had witnessed a clear ... -
Współczesna architektura kontynentu afrykańskiego w kontekście budowania kulturowej tożsamości
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The beginning of the 21st century brought another wave of great interest in architecture of the African continent. Contemporary designs and their creators attract more and more intense attention at the international arena. ... -
Siła budująca i niszcząca zarazem – nowoczesna architektura w postkolonialnej Afryce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Modernism as a trend in architecture is rarely connected with colonial policy of the European powers. Meanwhile it became one of the tools of western cultural expansion in African states. It was at the same time a constructive ... -
Obraz Afryki w malarstwie rosyjskim XX i początku XXI wieku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The research on Russian painting of the 20th and the beginning of the 21st century in the context of early and modern African culture/art belongs to the realm of theoretical reflection within such disciplines as cultural ... -
Sztuka afrykańska jako składnik przestrzeni publicznej a twórczość awangardowa – dadaizm
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Article take on the functioning of the twentieth century urban space and its influence on the shaping of stereotypical images of African art and culture. The text adopted two aspects of the problem: mediation, occurring ...