Show simple item record

dc.contributor.authorGiernatowska, Justyna
dc.date.accessioned2024-04-05T09:53:59Z
dc.date.available2024-04-05T09:53:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/51450
dc.description.abstractPrzedmiotem rozprawy doktorskiej jest motyw okaleczenia ludzkiego ciała, rozumianego jako czynność wykonana własnoręcznie, bądź też przez innego człowieka, poprzez zadanie cielesnych obrażeń, prowadzących do upośledzenia fizycznego, a nawet śmierci. Motyw ten opracowany jest na podstawie francuskojęzycznych utworów literackich z XVI i XVII wieku w kontekście realiów Francji. Pierwszy rozdział rozprawy (Axiologie de la mutilation; Aksjologia okaleczenia), poświęcony został rozważaniom na temat hierarchii wartości, która była przypisywana aktom okaleczenia konkretnych części ludzkiego ciała, bowiem atak na jego integralność rzadko był w dawnej literaturze dziełem przypadku. Celem analizy jest udowodnienie, że okaleczania dokonywano w konkretnym celu i było ono ponadto podporządkowane ustalonej symbolice. Rozdział drugi (Sémiologie du corps mutilé; Semiologia okaleczonego ciała) zawiera refleksje nad ciałem w kontekście znaku, jego własności i funkcji, w szczególności z perspektywy czytania „wielkiej Księgi stworzenia świata”. Okaleczenie można interpretować nie tylko z punktu widzenia teleologicznego, ale także z punktu widzenia deterministycznego, umożliwiającego określenie przyczyny, niewidzialnej i zewnętrznej dla okaleczonej jednostki, oraz skutek, czyli – znak, jakim jest uszkodzone ciało. Ostatni rozdział (Réécritures et réévaluations. Adaptacje i rewaluacje) zawiera przegląd powtarzających się motywów związanych z okaleczaniem ciała. Oprócz określenia funkcji i pozornie niebudzących wątpliwości znaczeń nadanych opisywanym scenom przez samych autorów, celem analizy było wychwycenie także i ukrytych aspektów semantycznych natury religijnej, ideologicznej, politycznej czy moralnej obecnych w utworach oraz dokonanie systematyzacji przedstawionych scen zgodnie z owymi kategoriami. Odkrycie warstwy przenośnej, nierzadko intertekstualnej, „krwawych” dzieł tamtej epoki, pozwala zrozumieć ich wyjątkowe i zmieniające się imaginarium, a także spojrzeć na nie z nieco mniej konwencjonalnego punktu widzenia.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.subjectokaleczeniepl_PL
dc.subjectciałopl_PL
dc.subjectXVI-XVII wiekpl_PL
dc.subjectkrótkie formy narracyjnepl_PL
dc.subjectaksjologiapl_PL
dc.subjectsemiologiapl_PL
dc.subjectadaptacjepl_PL
dc.titleMutilation du corps dans le fait divers sanglant aux XVIe et XVIIe sieclespl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number230pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Romanistykipl_PL
dc.dissertation.directorKoźluk, Magdalena
dc.dissertation.reviewerKulesza, Monika
dc.dissertation.reviewerPawłowska, Maja
dc.date.defence2024-04-19
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record