Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAntczak-Kujawin, Justyna
dc.date.accessioned2024-09-02T05:45:55Z
dc.date.available2024-09-02T05:45:55Z
dc.date.issued2021-08-19
dc.identifier.citationAntczak-Kujawin J., Zaburzenia sprawności leksykalno-semantycznej w otępieniu alzheimerowskim na tle starzenia się fizjologicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-537-4pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-537-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53091
dc.description.abstractGłównym celem monografii jest ocena sprawności leksykalno-semantycznej oraz analiza językowych strategii zastępczych występujących w przypadku deficytów leksykalno-semantycznych u osób w różnych fazach rozwojowych otępienia w przebiegu choroby Alzheimera. W badaniach, których wyniki zostały omówione w publikacji, wzięło udział sześćdziesiąt osób, w tym trzydzieści osób w wieku senioralnym z otępieniem alzheimerowskim oraz trzydzieści osób starzejących się fizjologicznie. Byli to pacjenci domów pomocy społecznej. Oceny rozumienia i aktualizowania leksemów oraz frazeologizmów, charakteryzujących się wysoką frekwencją użycia w języku polskim, dokonano przy użyciu autorskiego narzędzia diagnostycznego. Badanym osobom zaproponowano następujące zadania diagnostyczne: 1) rozpoznawanie zilustrowanych nazw desygnatów, 2) nazywanie tzw. konfrontacyjne z wykorzystaniem ilustracji przedstawiających różne przedmioty, miejsca, osoby, organizmy, zjawiska, czynności, cechy istot żywych, rzeczy, 3) nazywanie tzw. oralne na podstawie usłyszanej definicji wyrazu, 4) etykietowanie, czyli  dopasowywanie związku frazeologicznego do opisu jego znaczenia, 5) aktualizowanie struktury frazeologizmu poprzez uzupełnianie zdań z tzw. „luką” właściwym składnikiem frazeologizmu, 6) wyjaśnienie znaczenia frazeologizmu. Przeprowadzone badania miały charakter longitudinalny (podłużny). Taka strategia badawcza umożliwiła zarejestrowanie postępujących objawów zaburzeń sprawności leksykalno-semantycznych u osób z otępieniem alzheimerowskim w fazie łagodnej i umiarkowanej oraz ewentualnych trudności leksykalno-semantycznych u osób w wieku podeszłym bez objawów otępienia, zaobserwowanych u badanych na przestrzeni trzech lat.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectleksykapl_PL
dc.subjectfrazeologiapl_PL
dc.subjectanomiapl_PL
dc.subjectotępienie alzheimerowskiepl_PL
dc.subjectsprawność leksykalno-semantycznapl_PL
dc.titleZaburzenia sprawności leksykalno-semantycznej w otępieniu alzheimerowskim na tle starzenia się fizjologicznegopl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Justyna Antczak-Kujawin, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021pl_PL
dc.page.number278pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopediipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-538-1
dc.referencesAitchison J. (2003), Words in the Mind: An Introduction to the Mental Lexicon, 3rd edition, Basil Blackwell, Oxford.pl_PL
dc.referencesAmerican Psychiatric Association (1994), Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, ed. 4, American Psychiatric Association, Washington.pl_PL
dc.referencesAntczak-Kujawin J. (2017), O metodach badań sprawności leksykalno-semantycznej w otępieniu – z perspektywy logopedy, „Exlibris. Biblioteka Gerontologii Społecznej”, 2 (14): Oczekiwana starość, s. 118–128.pl_PL
dc.referencesAntczak-Kujawin J. (2018), Zaburzenia przetwarzania słuchowego u osób starszych – wstępne wyniki badań, „Otorynolaryngologia”, 17 (2), s. 65–71.pl_PL
dc.referencesAronoff J. M., Gonnerman L. M., Almor A., Arunachalam S., Kempler D., Andersen E. S. (2006), Information Content versus Relations Knowledge: Semantic Deficits in Patient with Alzheimer’s Disease, „Neuropsychologia”, 44, s. 21–35.pl_PL
dc.referencesBarcikowska M. (2012), Choroba Alzheimera – rozpoznawanie, [w:] Diagnostyka i leczenie otępień. Rekomendacje zespołu ekspertów Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego, Medisfera, Otwock, s. 58–81.pl_PL
dc.referencesBarcikowska M., Bilikiewicz A. (2004), Choroba Alzheimera w teorii i praktyce klinicznej, Basil Blackwell, Lublin.pl_PL
dc.referencesBarczak A. (2014), Wykształcenie, aktywność umysłowa i socjalna jako czynniki protekcyjne otępienia, „Aktualności Neurologiczne”, 14 (3), s. 161–166.pl_PL
dc.referencesBaudouin de Courtenay J. (1889), O zadaniach językoznawstwa, „Prace Filologiczne”, 3 (przedruk w: O języku polskim. Wybór prac (1984), red. J. Basara, M. Szymczak, Warszawa, s. 399–422).pl_PL
dc.referencesBąba S. (1966), Twardy orzech do zgryzienia, czyli o poprawności frazeologicznej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesBąba S. (1989), Innowacje frazeologiczne współczesnej polszczyzny, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesBąba S. (2009), Frazeologia polska. Studia i szkice, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań.pl_PL
dc.referencesBidzan M., Guzińska K., Łukaszewska B. (2010), Jakość życia pacjentów we wczesnej fazie choroby Alzheimera w procesie rehabilitacji neuropsychologicznej, [w:] Neuropsychologia a humanistyka, red. M. Pąchalska, G. E. Kwiatkowska, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 225–238.pl_PL
dc.referencesBilikiewicz A. i in. (1999), Stanowisko grupy ekspertów w sprawie zasad diagnozowania i leczenia otępienia w Polsce (IGERO), „Rocznik Psychogeriatryczny”, II (1), s. 105–151.pl_PL
dc.referencesBlanken G. (2000), The Production of Nominal Compounds in Aphasia, „Brain and Language”, 74, s. 84–102.pl_PL
dc.referencesBorkowska A. (red.) (2005), Zaburzenia funkcji poznawczych w chorobach psychicznych, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Kraków.pl_PL
dc.referencesButtler D. (1967), Koncepcje pola znaczeniowego, „Przegląd Humanistyczny”, 2, s. 41–59.pl_PL
dc.referencesButtler D., Satkiewicz H. (1960), O typach błędów frazeologicznych, „Poradnik Językowy”, 1, s. 12–29; 2, s. 49–67.pl_PL
dc.referencesButtler D., Kurkowska H., Satkiewicz H. (1987), Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności leksykalnej (słownictwo rodzime), PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChenery H. J., Murdoch B. E., Ingram J. C. L. (1996), An Investigation of Confrontation Naming Performance in Alzheimer’s Disease as a Function of Disease Severity, „Aphasiology”, 10, s. 423–441.pl_PL
dc.referencesChomsky N. (1957), Syntactic Structures, Walter de Gruyter, Mouton.pl_PL
dc.referencesChomsky N. (1982), Zagadnienia teorii składni, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesClare L. (2008), Neuropsychological Rehabilitation and People with Dementia (Neuropsychological Rehabilitation: A Modular Handbook), Psychology Press, Hove.pl_PL
dc.referencesCygal-Krupa Z. (1986), Słownictwo tematyczne języka polskiego. Zbiór wyrazów w układzie rangowym, alfabetycznym i tematycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesDąbrówka A., Geller E., Turczyn R. (2004), Słownik synonimów, Świat Książki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDiagnostyka i leczenie otępień. Rekomendacje zespołu ekspertów Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego (2012), Medisfera, Otwock.pl_PL
dc.referencesDługosz-Mazur E., Bojar I., Gustaw K. (2013), Niefarmakologiczne metody postępowania u chorych z otępieniem, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, 19 (4), s. 458–462.pl_PL
dc.referencesDomagała A. (2005), Leksyka w demencji typu Alzheimera, „Logopedia”, 34, s. 209–234.pl_PL
dc.referencesDomagała A. (2007), Zachowania językowe w demencji. Struktura wypowiedzi w chorobie Alzheimera, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesDomagała A. (2013), Rejestr trudności leksykalnych u osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia alzheimerowskiego, „Logopedia”, 42, s. 179–191.pl_PL
dc.referencesDomagała A. (2014), Memory-books w terapii logopedycznej osób z otępieniem, [w:] Terapia logopedyczna, red. D. Baczała, J. J. Błeszyński, Wydawnictwo UMK, Toruń, s. 269–285.pl_PL
dc.referencesDomagała A. (2015a), Narracja i jej zaburzenia w otępieniu alzheimerowskim, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesDomagała A. (2015b), Standardy postępowania logopedycznego w przypadku otępienia alzheimerowskiego, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 905–1021.pl_PL
dc.referencesDomagała A. (2016), „Księga życia” sposobem stymulowania osób starszych z otępieniem – w wymiarze poznawczym, emocjonalnym i w sferze zachowań, [w:] Język – głos – komunikacja, red. E. Oronowicz-Kida, A. Myszka, t. 3, Wydawnictwo UR, Rzeszów, s. 48–62.pl_PL
dc.referencesDomagała A. (2018), Terapia bezpośrednia. Wykorzystanie metody zanikających podpowiedzi i bezbłędnego uczenia się, [w:] A. Domagała, E. Sitek, Choroba Alzheimera. Zaburzenia komunikacji językowej, Seria: Logopedia XXI wieku, Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 334–347.pl_PL
dc.referencesDomagała A., Sitek E. (2018), Choroba Alzheimera. Zaburzenia komunikacji językowej, Seria: Logopedia XXI wieku, Harmonia Universalis, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDone D. J., Gale T. M. (1997), Attribute Verification in Dementia of Alzheimer Type: Evidence for the Preservation of Distributed Concept Knowledge, „Cognitive Neuropsychology”, 14 (4), s. 547–571.pl_PL
dc.referencesDornseiff F. (1933), Der deutsche Wortschatz nach Sachgruppen, Walter de Gruyter, Berlin.pl_PL
dc.referencesFolstein M. F., Folstein S., McHugh P. (1975), Minimental State: A Practical Method for Grading the Cognitive State of Patients for the Clinician, „Journal of Psychiatric Research”, 12, s. 189–198.pl_PL
dc.referencesGabryelewicz T. (2003), Łagodne zaburzenia poznawcze (Mild Cognitive Impairment, MCI). Rozpoznanie, różnicowanie, postępowanie, Med Media, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGale T. M., Irvine K., Laws K. R., Ferrissey S. (2009), The Naming Profile in Alzheimer Patients Parallels that of Elderly Controls, „Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology”, 31 (5), s. 565–574.pl_PL
dc.referencesGates G. A. (2009), Central Auditory Processing in Presbycusis: An Epidemiologic Perspective, [w:] Hearing Care for Adults. The Challenge of Aging: Proceedings of the Second International Adult Conference, Phonak AG, Chicago.pl_PL
dc.referencesGates G. A., Beiser A., Rees T. S., D’Agostino R. B., Wolf P. A. (2002), Central Auditory Dysfunction May Precede the Onset of Clinical Dementia in People with Probable Alzheimer’s Disease, „Journal of the American Geriatrics Society”, 50 (3), s. 482–488.pl_PL
dc.referencesGawron N. (2008), Metody oddziaływań niefarmakologicznych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania poznawczego, stanu psychicznego i zapobiegających występowaniu zaburzeń zachowania u pacjentów z chorobą Alzheimera, [w:] Wybrane zagadnienia rehabilitacji neuropsychologicznej, red. E. Łojek, A. Bolewska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 123–155.pl_PL
dc.referencesGoldstein K. (1948), Language and Language Disturbances: Aphasic Symptom Complexes and Their Signifi ance for Medicine and Theory of Language, Grune & Stratton, New York.pl_PL
dc.referencesGoodglas H. (1993), Understanding Aphasia, San Diego, Acedemic Press, New York–Boston–London–Sydney–Tokyo–Toronto.pl_PL
dc.referencesGoodglass H., Kaplan E. (1972), The Assessment of Aphasia and Related Disorders, Lea & Febiger, Philadelphia.pl_PL
dc.referencesGoodglass H., Kaplan E. (1983), The Assessment of Aphasia and Related Disorders, 2nd ed., Lea & Febiger, Philadelphia.pl_PL
dc.referencesGrabias S. (1997a), Język w zachowaniach społecznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin. Grabias S. (1997b), Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, X, s. 9–36.pl_PL
dc.referencesGrabias S. (2001), Perspektywy opisu zaburzeń mowy, [w:] Zaburzenia mowy, Seria: Mowa, Teoria, Praktyka, t. 1, red. S. Grabias, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 11–43.pl_PL
dc.referencesGrabias S. (2010), Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych, „Logopedia”, 39–40, s. 9–34.pl_PL
dc.referencesGrabias S. (2012), Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 15–71.pl_PL
dc.referencesGrabias S. (2015), Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 13–35.pl_PL
dc.referencesGrzywa A. (2009), Pogranicza psychiatrii. Drogi i bezdroża umysłu, Wydawnictwo Czelej, Lublin.pl_PL
dc.referencesHallig R., Wartburga W. (1952), Begriffssystem als Grundlage für die Lexikographie. Versuch eines Ordnungsschemas, Akademie-Verlag, Berlin.pl_PL
dc.referencesHarley T. A., Jessiman L. J., MacAndrew S. B. G., Astell A. (2008), I Don’t Know what I Know: Evidence of Preserved Semantic Knowledge But Impaired Metalinguistic Knowledge in Adults with Propable Alzheimer’s Disease, „Aphasiology”, 22 (3), s. 321–335.pl_PL
dc.referencesHeinz A. (1983), Dzieje językoznawstwa w zarysie, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHerzyk A. (2005), Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej, Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHerzyk A., Jodzio K. (2008), Charakterystyka i perspektywy rozwoju neuropsychologii, [w:] Neuropsychologia medyczna. Wybrane zagadnienia, red. K. Jodzio, W. M. Nyka, Arche, Sopot, s. 13–66.pl_PL
dc.referencesHerzyk A., Kądzielawa D. (1996), Zaburzenia w funkcjonowaniu człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesHolmes S. J., Fitch F. J., Ellis A. W. (2006), Age of Acquisition Affects Object Recognition and Naming in Patients with Alzheimer’s Disease, „Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology”, 28, s. 1010–1022.pl_PL
dc.referencesHumboldt von W. (2002), O myśli i mowie – wybór pism z teorii poznania, filozofii dziejów i filozofii języka, tłum. E. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHumeniuk E. (2017), Zaburzenia mowy w wieku podeszłym, [w:] Patologia mowy, red. Z. Tarkowski, Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 103–119.pl_PL
dc.referencesJodzio K. (1999), Afazja pierwotna postępująca, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesJodzio K. (2003), Pamięć, mowaamózg, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesJodzio K. (2011), Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej, Difi Warszawa.pl_PL
dc.referencesJonaitis E., La Rue A., Mueller K., et al. (2013), Cognitive Activities and Cognitive Performance in Middle-Aged Adults at Risk for Alzheimer’s Disease, „Psychology and Aging”, 28, s. 1004–1014.pl_PL
dc.referencesKaczmarek L. (1988), Nasze dziecko uczy się mowy, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin.pl_PL
dc.referencesKemmerer D., Tranel D. (2000), Verb Retrieval in Brain-Damaged Subject: 2. Analysis of Errors, „Brain and Language”, 73, s. 393–420.pl_PL
dc.referencesKertesz A. (2010), Anomia, [w:] Concise Encyclopedia of Brain and Language, ed. H. A. Whitaker, Elsevier, Amsterdam–Tokyo.pl_PL
dc.referencesKielar-Turska M. (2016), Starość. Jak ją widzi psychologia, Wydawnictwo WAM, Kraków.pl_PL
dc.referencesKielar-Turska M., Konieczny-Byczewska K. (2014), Specyficzne właściwości posługiwania się językiem przez osoby w wieku senioralnym, [w:] Biomedyczne podstawy logopedii, red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 429–443.pl_PL
dc.referencesKlasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (2000), Vesalius, Kraków–Warszawa.pl_PL
dc.referencesKleiber G. (2003), Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenie leksykalne, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.pl_PL
dc.referencesKluj-Kozłowska K., Sitek E. (2016), Zaburzenia mowy u osób w starszym wieku – zmiany fizjologiczne czy zwiastun choroby neurozwyrodnieniowej?, „Medycyna po Dyplomie”, 2, s. 47–52.pl_PL
dc.referencesKłoszewska I. (2012), Niefarmakologiczne postępowanie w otępieniu, [w:] Diagnostyka i leczenie otępień. Rekomendacje zespołu ekspertów Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego, Medisfera, Warszawa, s. 106–108.pl_PL
dc.referencesKominek A. (2015), Wykłady z językoznawstwa kognitywnego dla studentów filologii, Instytut Filologii Polskiej UJK w Kielcach, Kielce.pl_PL
dc.referencesKrajewska M. (2012), Ograniczenia i możliwości językowe osób z demencją a osób starzejących się fizjologicznie – analiza porównawcza, [w:] Nowa Logopedia, t. 5: Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, red. M. Michalik, Collegium Columbinum, Kraków, s. 469–484.pl_PL
dc.referencesKremin H., Perrier D., De Wilde M. i in. (2001), Factors Predicting Success in Picture Naming in Alzheimer’s Disease and Primary Progressive Aphasia, „Brain and Cognition”, 46, s. 180–254.pl_PL
dc.referencesKrzymiński S. (1995), Test Rysowania Zegara, „Postępy Psychiatrii i Neurologii”, 4, suplement 1 (2), s. 21–30.pl_PL
dc.referencesKurcz I. (1992), Pamięć. Uczenie się. Język, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKurcz I. (2005), Psychologia języka i komunikacji, Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLaine M., Martin N. (2006), Anomia: Theoretical and Clinical Aspects, Psychology Press, Hove–New York.pl_PL
dc.referencesLaskowski R. (1999), Słownictwo (leksyka), [w:] Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLe Carret N., Auriacombe S., Letenneur L., et al. (2005), Influence of Education on the Pattern of Cognitive Deterioration in AD Patients: The Cognitive Reserve Hypothesis, „Brain and Cognition”, 57, s. 120–126.pl_PL
dc.referencesLeszek J. (red.) (2011), Choroby otępienne. Teoria i praktyka, Continuo, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLojo-Seoane C., Facal D., Juncos-Rabadán O., et al. (2014), El nivel de vocabulario como indicador de reserva cognitiva en la evaluación del deterioro cognitivo ligero, „Anales de Psicologia”, 30, s. 1115–1121.pl_PL
dc.referencesŁopatkiewicz J. (1961), Analiza zaburzeń nominacji w afazji, PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMajkowska G. (1988), Klasyfikacja semantyczna zamierzonych modyfikacji związków frazeologicznych, [w:] Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej, t. 5, red. M. Basaj, Rytel, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 143–163.pl_PL
dc.referencesMarkowski A. (1992), Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny, t. I–II, Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze”, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMarshall L. (1981), Auditory Processing in Aging Listeners, „Journal of Speech and Hearing Disorders”, 46 (3), s. 226–240.pl_PL
dc.referencesMartins I. P., Loureiro C., Rodriges S., Dias B., Slade P. (2010), Factors Affecting the Retrieval of Famous Names, „Neurological Sciences”, 31, s. 269–276.pl_PL
dc.referencesMaruszewski M. (1966), Afazja. Zagadnienia teorii i terapii, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMcKhann G. M. i in. (2011), The Diagnosis of Dementia Due to Alzheimer’s Disease: Recommendations from the National Institute on Aging-Alzheimer’s Association Workgroups on Diagnostic Guidelines for Alzheimer’s Disease, „Alzheimer’s Dementia”, 3, s. 263–269.pl_PL
dc.referencesMichalik M. (red.) (2014), Nowa Logopedia, t. 5: Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, Collegium Columbinum, Kraków.pl_PL
dc.referencesMichalik M., Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Solak A. (2018), The Speech Rate of People at an Advanced Old Age, „Acta Neuropsychologica”, 16 (2), s. 167–175.pl_PL
dc.referencesMilewski S., Kaczorowska-Bray K. (2014), Czy jest potrzebna gerontologopedia? Późna dorosłość z perspektywy logopedycznej, [w:] Nowa Logopedia, t. 5: Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, red. M. Michalik, Collegium Columbinum, Kraków, s. 13–26.pl_PL
dc.referencesMilewski S., Kaczorowska-Bray K. (2017), Komunikowanie się z osobą w wieku senioralnym, [w:] Mózg – język – komunikacja, red. M. Rutkiewicz-Hanczewska, J. Sławek, Kaptur, Wydawnictwo Rys, Poznań, s. 139–168.pl_PL
dc.referencesMilewski S., Kaczorowska-Bray K., Kamińska B. (2016), Późna dorosłość z perspektywy logopedycznej, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. XXVIII, s. 165–182.pl_PL
dc.referencesMilewski T. (1976), Językoznawstwo, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMilewski T. (2006), Językoznawstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiller K. M., Finney G. R., Meador K. J. i in. (2010), Auditory Responsive Naming versus Visual Confrontation Naming in Dementia, „The Clinical Neuropsychologist”, 24, s. 103–118.pl_PL
dc.referencesMorrison J. (2016), DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, tłum. R. Andruszko, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesNiezabitowski M. (2007), Ludzie starsi w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice.pl_PL
dc.referencesNowakowska A. (red.) (2003), Słownik frazeologiczny w układzie tematycznym i alfabetycznym, Wydawnictwo „Europa”, Wrocław.pl_PL
dc.referencesNowicka A., Baziuk W. (red.) (2011), Człowiek z chorobą Alzheimera w rodzinie i środowisku lokalnym, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.pl_PL
dc.referencesOlszewski H. (2008), Otępienie czołowo-skroniowe. Ujęcie neuropsychologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesPanasiuk J. (2000), Strategie komunikacyjne w przypadkach afatycznych zaburzeń mowy, [w:] Diagnoza neuropsychologiczna. Metodologia i metodyka, red. A. Borkowska, E. M. Szepietowska, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 149–182.pl_PL
dc.referencesPanasiuk J. (2018), Zaburzenia mowy u osób w wieku senioralnym – diagnoza i terapia logopedyczna, [w:] Gerontologopedia, Seria: Logopedia XXI wieku, red. W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 367–413.pl_PL
dc.referencesParnowski T. (1998), Obraz kliniczny choroby Alzheimera, [w:] Choroba Alzheimera – wybrane zagadnienia biologiczne i kliniczne, red. J. Leszek, Continuo, Wrocław, s. 47–69.pl_PL
dc.referencesPąchalska M. (1999), Afazjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPąchalska M. (2003), Diagnoza chorego z afazją, [w:] Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2: Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 611–699.pl_PL
dc.referencesPąchalska M. (2009), Rehabilitacja neuropsychologiczna. Procesy poznawcze i emocjonalne, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesPąchalska M., Łukaszewska B. (2011), Progressive Language and Speech Disturbances in Two Different Types of Dementia, „Acta Neuropsychologica”, 9 (2), s. 193–208.pl_PL
dc.referencesPisarek W. (1967), Pojęcie pola wyrazowego i jego użyteczność w badaniach stylistycznych, „Pamiętnik Literacki”, 58 (2), s. 493–516.pl_PL
dc.referencesPorayski-Pomsta J. (2015), O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorzig W. (1957), Das Wunder der Sprache: Probleme, Methoden und Ergebnisse der modernen Sprachwissenschaft, Francke, Bern.pl_PL
dc.referencesPrusiński A. (red.) (2004), Neurogeriatria. Praktyczne problemy neurologii w wieku podeszłym, Wydawnictwo Czelej, Lublin.pl_PL
dc.referencesRoach A., Schwartz M. F., Martin N., Grewal R. S., Brecher A. (1996), The Philadelphia Naming Test: Scoring and Rationale, „Clinical Aphasiology”, 24, s. 121–133.pl_PL
dc.referencesRodriguez G. P., DiSarno N. J., Hardiman C. J. (1990), Central Auditory Processing in Normal-hearing Elderly Adults, „Audiology”, 29, s. 85–92.pl_PL
dc.referencesRolstad S., Nordlund A., Eckerström C., et al. (2010), High Education May Offer Protection against Tauopathy in Patients with Mild Cognitive Impairment, „Journal of Alzheimer’s Disease”, 21, s. 221–228.pl_PL
dc.referencesRutkiewicz-Hanczewska M. (2016), Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesSaussure de F. (1961), Kurs językoznawstwa ogólnego, tłum. K. Kasprzyk, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSenderecka M., Zabawa J., Kluj-Kozłowska K., i in. (2014), Addenbrooke’s Cognitive Examination – ACE-III, online: https://www.neura.edu.au/research-clinic/frontier/research/downloads [dostęp: 11.2017].pl_PL
dc.referencesShuren J., Geldmacher D., Heilman K. M. (1993), Nonoptic Aphasia: Aphasia with Preserved Confrontation Naming in Alzheimer’s Disease, „Neurology”, 43, s. 1900–1907.pl_PL
dc.referencesSkorupka S. (1985), Słownik frazeologiczny języka polskiego, t. 1–2, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSobol E. (oprac.) (2000), Podręczny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSobów T. (red.) (2010), Praktyczna psychogeriatria: Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach psychicznych u chorych w wieku podeszłym, Continuo, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSolowska B. (2014), Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego – przegląd badań w aspekcie biologicznym, psychologicznym, gerontologicznym i diagnostyczno-terapeutycznym, [w:] Nowa Logopedia, t. 5: Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, red. M. Michalik, Collegium Columbinum, Kraków, s. 123–133.pl_PL
dc.referencesStern Y. (2002), What Is Cognitive Reserve? Theory and Research Application of the Reserve Concept, „Journal of the International Neuropsychological Society”, 8, s. 448–460.pl_PL
dc.referencesStern Y. (2003), The Concept of Cognitive Reserve: A Catalyst for Research, „Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology”, 25, s. 589–593.pl_PL
dc.referencesStern Y. (2009), Cognitive Reserve, „Neuropsychologia”, 47, s. 2015–2028.pl_PL
dc.referencesStern Y. (2012), Cognitive Reserve in Ageing and Alzheimer’s Disease, „The Lancet Neurology”, 11, s. 1006–1012.pl_PL
dc.referencesStolarczyk-Zielonka M. (2010), Lingwistyczne aspekty komunikacji językowej osób starszych, [w:] Język w poznaniu, red. B. Mikołajczyk, J. Taborek, W. Zabrocki, Wydawnictwo Rys, Poznań, s. 167–182.pl_PL
dc.referencesSunderland T., Hill J. L., Mellow A. M., Lawlor B. A., Gundersheimer J., Newhouse P. A., Grafman J. H. (1989), Clock-Drawing in Alzheimer’s Disease. A Novel Measure of Dementia Severity, „Journal of the American Geriatrics Society”, 37, s. 725–729.pl_PL
dc.referencesSzczudlik A., Barcikowska M., Liberski P. (red.) (2004), Otępienie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzczudlik A., Parnowski T. (2012), Otępienie, [w:] Diagnostyka i leczenie otępień. Rekomendacje zespołu ekspertów Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego, Medisfera, Warszawa, s. 1–10.pl_PL
dc.referencesSzepietowska E. M. (2019), Rezerwa poznawcza jako czynnik determinujący poziom funkcji poznawczych u osób dorosłych – doniesienie wstępne, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna”, 19 (1), s. 32–41.pl_PL
dc.referencesŚwiątek A. (2007), Specyficzne zjawiska komunikacyjne w wieku senioralnym, „Sztuka Leczenia”, XIV (1–2), s. 69–78.pl_PL
dc.referencesTaler V., Philips N. A. (2008), Language Performance in Alzheimer’s Disease and Mild Cognitive Impairment: A Comparative Review, „Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology”, 30 (5), s. 501–556.pl_PL
dc.referencesTłokiński W. (1990), Mowa ludzi u schyłku życia, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTłokiński W., Olszewski H. (2014), Zaburzenia mowy związane z wiekiem, [w:] Biomedyczne podstawy logopedii, red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 410–428.pl_PL
dc.referencesTłokiński W., Olszewski H. (2015), Praktyczna ocena mowy osób w wieku senioralnym: Aspekty metodologiczne, [w:] Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 237–247.pl_PL
dc.referencesTłokiński W., Milewski S., Kaczorowska-Bray (red.) (2018), Gerontologopedia, Seria: Logopedia XXI wieku, Harmonia Universalis, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesTokarski R. (1984), Struktura pola znaczeniowego, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTokarski R. (2006), Pola znaczeniowe i ramy interpretacyjne – dwa spojrzenia na język, „LingVaria”, 1, s. 35–46.pl_PL
dc.referencesTrier J. (1973), Aufsatze und Vortrage zur Wortfeldtheorie, The Hague–Paris, Mouton.pl_PL
dc.referencesTrzebiński J. (1981), Twórczość a struktura pojęć, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTucker-Drob E. M., Johnson K. E., Jones R. N. (2009), The Cognitive Reserve Hypothesis: A Longitudinal Examination of Age-Associated Declines in Reasoning and Processing Speed, „Development Psychology”, 45, s. 431–446.pl_PL
dc.referencesWeisenberg L. (1950), Vom Weltbild der deutschen Sprache, Schwann, Düsseldorf.pl_PL
dc.referencesWojnowski W. (2012), Zaburzenia ośrodkowego przetwarzania słuchowego w praktyce neurologopedycznej, [w:] Wprowadzenie do neurologopedii, red. A. Obrębowski, Wydawnictwo Termedia, Poznań, s. 312–318.pl_PL
dc.referencesZarębina M. (1994), Rozwój semantyczny języka dziecka i opanowanie przez nie wyrazów z funkcją gramatyczną, [w:] Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci. Rozwój semantyczny. Dyskusja nad teorią Chomskiego, Wydawnictwo Glottispol, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesZgółkowa H. (1983), Słownictwo współczesnej polszczyzny mówionej. Lista frekwencyjna i rangowa, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesZych A. (1999), Człowiek wobec starości: Szkice z gerontologii społecznej, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice.pl_PL
dc.referencesŻarski S. (1964), Analiza zaburzeń nazywania występujących w ogniskowych uszkodzeniach dominującej półkuli mózgu, Zakład Neurochirurgii PAN, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-537-4


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/