Images of the artist in American romantic literature. The self-reflexive motif in selected works of Edgar Poe, Herman Melville and Nathaniel Hawthorne
Streszczenie
W rozprawie został podjęty temat obrazu artysty w amerykańskiej literaturze romantycznej. Celem pracy jest omówienie, w trzech rozdziałach, romantycznej koncepcji twórczości artystycznej jako próby mediacji między przeciwstawnymi, a zarazem komplementarnymi siłami warunkującymi ludzkie doświadczenie — na podstawie wybranych dzieł Edgara Allana Poe, Hermana Melville'a i Nathaniela Hawthorne'a. Autor stawia tezę, że wizja sztuki pisarskiej jako gobelinu lub sieci złożonych z przeplatających się i zazębiających nici (materialnych i niematerialnych, subiektywnych i obiektywnych, czasowych i ponadczasowych) jest wizją, którą ci pisarze dzielili z Emersonem, Thoreau i Whitmanem. Dochodzi do wniosku, że Poe, Melville i Hawthorne wydają się podzielać koncepcję sztuki jako środka zapewniającego wgląd w wyższą prawdę przedstawioną w rzeczywistości.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: