Autonarracje i skrypty. Zastosowanie arteterapii w kontekście rozwijania rodzicielskiej świadomości wychowania
Streszczenie
Praca opisuje doświadczenie rodzicielstwa, przeżycia związane z nową sytuacją życiową młodych w swej roli rodziców oraz narracje tożsamościowe tworzone w momencie wchodzenia w rolę rodzica. Badania jakościowe w perspektywie fenomenologiczno-hermeneutycznej, oparte na sztuce, a/r/tograficzne, przybliżają doświadczenia osobiste i kulturowe kształtujące u jednostek obraz współczesnego sposobu realizacji roli rodzica, przykłady tworzonych narracji tożsamościowych oraz ukazują proces rozwijania samoświadomości, jaki zachodzi w przypadku zaangażowanego rodzicielstwa (Bakiera, 2013). Badanie dotyczy grupy świadomych, refleksyjnych rodziców między 30 a 40 rokiem życia mieszkających w Łodzi, którzy są rodzicami pierwszego i jedynego dziecka nie starszego niż 3 lata. Dissertation describes the experience of parenthood, with particular reference to identity narratives created when adults take on the role of parents. Qualitative research in a phenomenological-hermeneutic perspective, art-based, a/r/tographic, takes a closer look at the personal and cultural experiences that shape individuals' images of the contemporary implementation of the parental role. Within them examples of identity narratives are being created, they also demonstrate the process of developing self-awareness that occurs with involved parenting (Bakiera, 2013). The study concerns a group of aware, reflective parents between the ages of 30 and 40 living in Lodz who are parents of their first and only child no older than 3 years. I assume that developing self-awareness plays an important role for the awareness of parenting, determining the parenting approach.