dc.contributor.author | Żmuda-Matan, Kamila | |
dc.date.accessioned | 2025-01-24T11:36:35Z | |
dc.date.available | 2025-01-24T11:36:35Z | |
dc.date.issued | 2025-01-23 | |
dc.identifier.citation | Żmuda-Matan K., Wpływ zaliczenia Bankowego Funduszu Gwarancyjnego do sektora finansów publicznych na strukturę długu publicznego w Polsce, [w:] Instytucje prawa finansowego a wartości konstytucyjne: Księga dedykowana Profesor Teresie Dębowskiej-Romanowskiej, Bogucka-Felczak M., Nowak T., Olesiak J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, s. 191-208, https://doi.org/10.18778/8331-496-9.15 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-496-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/54356 | |
dc.description.abstract | Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw Bankowy Fundusz Gwarancyjny stał się jednostką sektora finansów publicznych. W art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw zakres podmiotowy sektora finansów publicznych został poszerzony o pkt 15 w brzmieniu:„15) Bankowy Fundusz Gwarancyjny”. Jak wynika z uzasadnienia do ww. ustawy zmieniającej, rozwiązanie to ma przyczynić się do zmniejszenia różnic w zakresie metodologii unijnej i polskiej dotyczącej sektora finansów publicznych, a tym samym ujednolicenia zasad obliczania deficytu i długu publicznego. W komentowanym zakresie ustawa zmieniająca weszła w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.Powyższe skłania do dokonania oceny wdrażanego ustawą zmieniającą rozwiązania przez pryzmat jego wpływu na sposób obliczania wysokości i strukturę długu publicznego, który obecnie ustala się w Polsce według dwóch metodologii – krajowej i unijnej. Funkcjonujący dualizm metodyczny w zakresie definiowania i określania struktury długu publicznego według rozwiązań polskich i wymagań unijnych z pewnością nie sprzyja zachowaniu transparentności finansów publicznych i utrudnia porównywanie danych, jednocześnie umożliwiając prowadzenie kreatywnej polityki finansowej państwa.Czy dokonana zmiana to szansa na poprawę obecnego stanu? | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Bogucka-Felczak M., Nowak T., Olesiak J. (red.), Instytucje prawa finansowego a wartości konstytucyjne: Księga dedykowana Profesor Teresie Dębowskiej-Romanowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024; | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | Bankowy Fundusz Gwarancyjny | pl_PL |
dc.subject | dług publiczny | pl_PL |
dc.subject | sektor finansów publicznych | pl_PL |
dc.subject | zasada jawności i przejrzystości finansów publicznych | pl_PL |
dc.subject | Bank Guarantee Fund | pl_PL |
dc.subject | public debt | pl_PL |
dc.subject | public finance sector | pl_PL |
dc.subject | principle of openness and transparency of public finances | pl_PL |
dc.title | Wpływ zaliczenia Bankowego Funduszu Gwarancyjnego do sektora finansów publicznych na strukturę długu publicznego w Polsce | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 191-208 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Prawa i Administracji, Instytut Nauk Prawnych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-497-6 | |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-496-9.15 | |