Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŻmuda-Matan, Kamila
dc.date.accessioned2025-01-24T11:36:35Z
dc.date.available2025-01-24T11:36:35Z
dc.date.issued2025-01-23
dc.identifier.citationŻmuda-Matan K., Wpływ zaliczenia Bankowego Funduszu Gwarancyjnego do sektora finansów publicznych na strukturę długu publicznego w Polsce, [w:] Instytucje prawa finansowego a wartości konstytucyjne: Księga dedykowana Profesor Teresie Dębowskiej-Romanowskiej, Bogucka-Felczak M., Nowak T., Olesiak J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, s. 191-208, https://doi.org/10.18778/8331-496-9.15pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-496-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54356
dc.description.abstractNa podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw Bankowy Fundusz Gwarancyjny stał się jednostką sektora finansów publicznych. W art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw zakres podmiotowy sektora finansów publicznych został poszerzony o pkt 15 w brzmieniu:„15) Bankowy Fundusz Gwarancyjny”. Jak wynika z uzasadnienia do ww. ustawy zmieniającej, rozwiązanie to ma przyczynić się do zmniejszenia różnic w zakresie metodologii unijnej i polskiej dotyczącej sektora finansów publicznych, a tym samym ujednolicenia zasad obliczania deficytu i długu publicznego. W komentowanym zakresie ustawa zmieniająca weszła w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.Powyższe skłania do dokonania oceny wdrażanego ustawą zmieniającą rozwiązania przez pryzmat jego wpływu na sposób obliczania wysokości i strukturę długu publicznego, który obecnie ustala się w Polsce według dwóch metodologii – krajowej i unijnej. Funkcjonujący dualizm metodyczny w zakresie definiowania i określania struktury długu publicznego według rozwiązań polskich i wymagań unijnych z pewnością nie sprzyja zachowaniu transparentności finansów publicznych i utrudnia porównywanie danych, jednocześnie umożliwiając prowadzenie kreatywnej polityki finansowej państwa.Czy dokonana zmiana to szansa na poprawę obecnego stanu?pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofBogucka-Felczak M., Nowak T., Olesiak J. (red.), Instytucje prawa finansowego a wartości konstytucyjne: Księga dedykowana Profesor Teresie Dębowskiej-Romanowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectBankowy Fundusz Gwarancyjnypl_PL
dc.subjectdług publicznypl_PL
dc.subjectsektor finansów publicznychpl_PL
dc.subjectzasada jawności i przejrzystości finansów publicznychpl_PL
dc.subjectBank Guarantee Fundpl_PL
dc.subjectpublic debtpl_PL
dc.subjectpublic finance sectorpl_PL
dc.subjectprinciple of openness and transparency of public financespl_PL
dc.titleWpływ zaliczenia Bankowego Funduszu Gwarancyjnego do sektora finansów publicznych na strukturę długu publicznego w Polscepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number191-208pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Prawa i Administracji, Instytut Nauk Prawnychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-497-6
dc.identifier.doi10.18778/8331-496-9.15


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/