Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPieniążek, Paweł
dc.date.accessioned2025-02-07T12:50:58Z
dc.date.available2025-02-07T12:50:58Z
dc.date.issued2022-06-30
dc.identifier.citationPieniążek P., Jednostka, zło, historia w myśli Rousseau: Perspektywa nowoczesności: między eksperymentem a marzeniem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-829-0pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-829-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54566
dc.description.abstractKsiążka poświęcona jest myśli Rousseau – myśliciela znanego, a jednak niedocenianego. Przedstawia kluczowe wątki jego myśli ześrodkowane wokół kwestii zła, historii i miejsca w niej jednostki, zarówno w odniesieniu do apokaliptycznej diagnozy kryzysu świata oświeceniowo-nowoczesnego, jak i rozwiązań emancypacyjnych. Wątki te zostały zaprezentowane w dwóch przenikających się planach. W planie ewolucji myśli Rousseau publikacja analizuje jej sprzeczności i trudności, by ukazać przejście od pism teoretycznych do pism autobiograficznych. W tym względzie stawia kilka tez. Po pierwsze przejście to ukazuje jako wyraz załamania się teoretycznej myśli Rousseau. Po drugie naznaczone obłędem Rousseau pisma autobiograficzne stanowią integralną część jego myśli filozoficznej w tej mierze, w jakiej wyciąga on w nich dramatyczne konsekwencje ze swej myśli teoretycznej i rozpoznaje jej porażkę: widzi w nich dzieło zależności i zniewolenia, które w projektach emancypacyjnych usiłował znieść na rzecz nowoczesnej zasady autonomii. Po trzecie pisma teoretyczne jawią się jako eksperymenty, świadome swych kruchych, hipotetycznych założeń. Po czwarte pisma autobiograficzne określają nową postawę wobec świata: samotniczy zwrot ku naturze. Rousseau przechodzi w nich od porządku eksperymentu do porządku marzenia. W drugim planie Rousseau zostaje ukazany jako myśliciel wykraczający poza ograniczenia epoki oświecenia i otwierający ją na świat nowoczesny. Rozpoznaje on dialektykę oświecenia, opisując zasadnicze problemy i bolączki nowoczesności, na które udziela nowoczesnej już odpowiedzi.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectRousseaupl_PL
dc.subjectjednostkapl_PL
dc.subjectzłopl_PL
dc.subjectnowoczesnośćpl_PL
dc.subjecteksperymentpl_PL
dc.titleJednostka, zło, historia w myśli Rousseau: Perspektywa nowoczesności: między eksperymentem a marzeniempl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Paweł Pieniążek, Łódź 2022; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2022pl_PL
dc.page.number335pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Filozofii Współczesnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-830-6
dc.referencesAgamben G., Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, przeł. M. Salwa, Pruszyński i S-ka, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesBaczko B., Filozofia francuskiego oświecenia i poszukiwanie człowieka konkretnego, [w:] Człowiek i światopoglądy, Książka i Wiedza, Warszawa 1965, s. 11–100.pl_PL
dc.referencesBaczko B., Hegel a Rousseau, [w:] Człowiek i światopoglądy, Książka i Wiedza, Warszawa 1965, s. 101–212.pl_PL
dc.referencesBaczko B., Kształty wolności [wstęp do:] J.-J. Rousseau, Przechadzki samotnego myśliciela, Czytelnik, Warszawa 1967, s. 5–22.pl_PL
dc.referencesBaczko B., Rousseau: samotność i wspólnota, PWN, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesBaczko B., Wolter: zło i ład natury, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 1974, t. 20, s. 17–58.pl_PL
dc.referencesBanasiak B., Szkic o „Szkicu” Rousseau, [w:] J.-J. Rousseau, Szkic o pochodzeniu języka, przeł. B. Banasiak, Kraków 2001, s. 9–34.pl_PL
dc.referencesBayle P., Słownik historyczny i krytyczny. Wybór, przeł. P. Chmielewski et al. pod kierunkiem K. Kaśkiewicz i A. Grzelińskiego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Toruń 2014.pl_PL
dc.referencesBerlin I., Dwie koncepcje wolności, [w:] Cztery eseje o wolności, przeł. H. Bartoszewicz et al., PWN, Warszawa 1994, s. 178–233.pl_PL
dc.referencesBlumenberg H., Prawowitość epoki nowożytnej, przeł. T. Zatorski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.pl_PL
dc.referencesCassirer E., Die Einheit des Werkes von Jean-Jacques Rousseau, przeł. z franc. A. Rink, Dinter, Köln 1998.pl_PL
dc.referencesCassirer E., Filozofia oświecenia, przeł. T. Zatorski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesCassirer E., Rousseau, Kant, Goethe, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.pl_PL
dc.referencesCassirer E., The Question of Jean-Jacques Rousseau, ed. and transl.pl_PL
dc.referencesP. Gay, Yale University Press, New Haven–London 1989. Cladis M.S., Tragedy and Theodicy. A Meditation on Rousseau and Moral Evil, „The Journal of Religion” 1995, nr 2 (75), s. 181–199.pl_PL
dc.referencesConstant B., O wolnościach starożytnych i nowożytnych, przeł.pl_PL
dc.referencesZ. Kosno, „Arka” 1992, nr 42 (listopad-grudzień), za: https://docplayer.pl/39554879-Benjamin-constant.html (dostęp: 23.04.2021).pl_PL
dc.referencesCuryło I., Teodycea – naturodycea – historiodycea, „Etyka” 1977, nr 15, s. 31–54.pl_PL
dc.referencesDienstag J.F., Pessimism: Philosophy, Ethics, Spirit, Princeton University Press, Princeton–Oxford 2006.pl_PL
dc.referencesDouglas R., Free Will and the Problem of Evil. Reconciling Rousseau’s divided Thought, „History of Political Thought” 2010, nr 4 (31), s. 639–655.pl_PL
dc.referencesFilek J., Ontologizacja odpowiedzialności. Analityczne i historyczne wprowadzenie w problematykę, Baran i Suszczyński, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesFontius M., Von akademischen Preisschriften zu Verfassungsentwürfen – Rousseau Auseinandersetzungen mit der Gesellschaft, [w:] J.-J. Rousseau, Kulturkritische und politische Schriften, 2. Bänden, Hg. M. Fontius, Rütten und Loening, Berlin 1989, s. 5–48.pl_PL
dc.referencesFoucault M., Hermeneutyka podmiotu. Wykłady w Collège de France (1981–1982), przeł. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesFoucault M., Podmiot i władza, przeł. J. Zychowicz, „Lewą Nogą” 1988, nr 9, s. 174–192.pl_PL
dc.referencesFriedrich H., Struktura nowoczesnej liryki. Od połowy XIX do połowy XX wieku, przeł. E. Feliksiak, PIW, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesGagnebin B., Raymond M., Les Confessions (w: Introductions), [w:] J.-J. Rousseau, Œuvres complètes, éds. B. Gagnebin, M. Raymond, t. I, Pléiade, Gallimard, Paris 1959, XVI–XLIV.pl_PL
dc.referencesGauthier D., Rousseau. The Sentiment of Existence, Cambridge University Press, Cambridge–New York 2006.pl_PL
dc.referencesGay P., Introduction, [w:] E. Cassirer, The Question of JeanJacques Rousseau, ed. and transl. P. Gay, Yale University Press, New Haven–London 1989, s. 3–30.pl_PL
dc.referencesGeyer C.-F., Das “Jahrhundert der Theodizee”, „Kant Studien” 1982, t. 73, s. 393–405.pl_PL
dc.referencesHabermas J., Teoria działania komunikacyjnego, t. 1: Racjonalność działania a racjonalność społeczna, przeł. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesHegel G.W.F., Wykłady z historii filozofii, t. III, przeł. A. Węgrzecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesHorkheimer M., Krytyka rozumu instrumentalnego, [w:] idem, Społeczna funkcja filozofii. Wybór pism, przeł. J. Doktór, PIW, Warszawa 1987.pl_PL
dc.referencesHorkheimer M., Adorno T.W., Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, przeł. M. Łukasiewicz, przekł. przejrz. i posł. opatrzył M.J. Siemek, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesHulliung M., Rousseau, Voltaire, and the Revenge of Pascal, [w:] The Cambridge Companion to Rousseau, ed. P. Riley, Cambridge University Press, Cambridge–New York 2001, s. 57–77.pl_PL
dc.referencesIsrael J.I., Radical Enlightenment: Philosophy and the Making of Modernity 1650–1750, Oxford University Press, New York 2001.pl_PL
dc.referencesJauss H.R., Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Wydawnictwo IBL, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesKant I., Przypuszczalny początek ludzkiej historii, przeł. M. Żelazny, [w:] idem, Rozprawy z filozofii historii, przekł. i oprac. T. Kupś et al., Antyk, Kęty 2005, s. 69–80.pl_PL
dc.referencesKant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. M. Wartenberg, PWN, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesKaśkiewicz K., Grzeliński A., Wstęp, [w:] P. Bayle, Słownik historyczny i krytyczny. Wybór, przeł. P. Chmielewski et al. pod kierunkiem K. Kaśkiewicz i A. Grzelińskiego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Toruń 2014, s. 55–66.pl_PL
dc.referencesKoselleck R., Krytyka i kryzys. Studium patogenezy świata mieszczańskiego, przeł. J. Duraj, M. Moskalewicz, Res Publika, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesLeibniz G.W., Teodycea. O dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzeniu zła, przeł. M. Frankiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesLévi-Strauss C., Smutek tropików, przeł. A. Steinsberg, PIW, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesLewandowski A., Dialektyka nowoczesnego indywidualizmu na tle metamorfoz tradycji romantycznej. Od Rousseau do Nietzschego, http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/12454 (dostep: 14.04.2022).pl_PL
dc.referencesMann T., Filozofia Nietzschego w świetle naszych doświadczeń, [w:] idem, Moje czasy, przeł. W. Kunicki, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2002, s. 418–453.pl_PL
dc.referencesMarks K., W kwestii żydowskiej, [w:] K. Marks, F. Engels, Dzieła, t. I, Książka i Wiedza, Warszawa 1960, s. 420–456.pl_PL
dc.referencesMarks K., Engels F., Manifest komunistyczny, [w:] eidem, Dzieła, 4, Książka i Wiedza, Warszawa 1962, s. 511–549.pl_PL
dc.referencesMarquardt O., Odciążenia. Wątki teodycei w filozofii nowożytnej, [w:] idem, Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne, przeł. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 1994, s. 8–30.pl_PL
dc.referencesMensching G., Jean Jacques Rousseau. Zur Einführung, Junius, Hamburg 2000.pl_PL
dc.referencesMiller J., „The Abyss of Philosophy”. Rousseau’s Concept of Freedom, „Modern Intellectual History” 2006, nr 1 (3), s. 95–103.pl_PL
dc.referencesMuglioni J.-M., La philosophie de l’histoire de Kant. La réponse de Kant à la question: Qu’est-ce que l’homme?, Hermann, Paris 2011.pl_PL
dc.referencesNeiman S., Evil in Modern Thought. An Alternative History of Philosophy, Princeton University Press, Princeton–Oxford 2002.pl_PL
dc.referencesNietzsche F., To rzekł Zaratustra, przeł. S. Lisiecka, Z. Jaskuła, Mediasat Group, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesNoller J., Vernünfteln: Kant über die Rationalität des Bösen, „Deutsche Zeitschrift für Philosophie” 2020, nr 1 (68), s. 28–50.pl_PL
dc.referencesOsmont R., Dialogues (w: Introductions), [w:] J.-J. Rousseau, Œuvres complètes, éds. B. Gagnebin, M. Raymond, t. I, Pléiade, Gallimard, Paris 1959, s. XLV–LXXII.pl_PL
dc.referencesPieniążek P., Autentyzm i symulacja: Rousseau i estetyczna wersja dialektyki oświecenia, [w:] Demokracja, tolerancja, oświecenie, seria Festiwal Filozofii, t. 4, red. B. Banasiak, A. Kucner, P. Wasyluk, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2012, s. 113–126.pl_PL
dc.referencesPieniążek P., Jean-Jacques Rousseau i kryzys teodycei, [w:] Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi, red. J. Maciaszek, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 357–374.pl_PL
dc.referencesPieniążek P., Jednostka i historia w myśli Rousseau i Kanta, „Hybris” 2020, nr 51, s. 1–34, http://www.magazynhybris.com/images/teksty/51/H51.XX.PIENIAZEK.pdf (dostęp: 7.04.2022).pl_PL
dc.referencesPieniążek P., Język i drętwota: język u Rousseau i Nietzschego, [w:] Nietzsche – muzyka i język, red. A. Gemel, J. Wroński, seria: Nietzsche seminarium, t. 7, Przypis, Łódź 2016, s. 25–48.pl_PL
dc.referencesPopkin R.H., Manicheism in the Enlightenment, [w:] The Critical Spirit. Essays in Honor of Herbert Marcuse, eds. K. Wolff, B. Moore Jr., Beacon Press, Boston 1967, s. 31–54.pl_PL
dc.referencesPopkin R.H., The History of Scepticism. From Savonarola to Bayle, second edition, Oxford University Press, Oxford– New York 2003.pl_PL
dc.referencesRaymond M., Écrits autobiographiques (w: Introductions), [w:] J.-J. Rousseau, Œuvres complètes, éds. B. Gagnebin, M. Raymond, t. I, Pléiade, Gallimard, Paris 1959, s. XI–XV.pl_PL
dc.referencesRaymond M., Les rêveries (w: Introductions), [w:] J.-J. Rousseau, Œuvres complètes, éds. B. Gagnebin, M. Raymond, t. I, Pléiade, Gallimard, Paris 1959, s. LXIII–XCV.pl_PL
dc.referencesSchiller F., O poezji naiwnej i sentymentalnej, przeł. I. Krońska, [w:] idem, Dzieła wybrane, t. 1, red. S. Kaszyński, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006, s. 237–291.pl_PL
dc.referencesSchnädelbach H., Próba rehabilitacji animal rationale. Odczyty i rozprawy 2, przeł. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesSchulte C., Radikal Böse. Die Karriere des Bösen von Kant bis Nietzsche, Wilhelm Fink, München 1991.pl_PL
dc.referencesSkrzypek M., Oświeceniowe dyskusje wokół paradoksu Pierre’a Bayle’a, [w:] Ateizm. Próba dokończenia projektu, red. S. Wróbel, K. Skonieczny, DiG, Warszawa 2018, s. 79–103.pl_PL
dc.referencesSpaemann R., Rousseau – człowiek czy obywatel. Dylematy nowożytności, przeł. J. Merecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesStarobinski J., Jean-Jacques Rousseau. Przejrzystość i przeszkoda, przeł. S. Wojcieszak, KR, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesStelling-Michaud S., Sur l’abbé de Saint-Pierre (w: Introductions), [w:] J.-J. Rousseau, Œuvres complètes, éds. B. Gagnebin, M. Raymond, t. III, Pléiade, Gallimard, Paris 1964, s. CXXI–CLVIII.pl_PL
dc.referencesStrauss L., Prawo naturalne w świetle historii, przeł. T. Górski, PAX, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesSturma D., Jean-Jacques Rousseau, C.H. Beck, München 2001.pl_PL
dc.referencesTaylor C., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. M. Gruszczyński et al., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesVelkley R.L., Freedom and the End of Reason. On the Moral Foundation of Kant’s Critical Philosophy, University of Chicago Press, Chicago–London 1989.pl_PL
dc.referencesVyverberg H., Historical Pessimism in the French Enlightenment, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts 1958.pl_PL
dc.referencesWalentowicz H., Filozofia społeczna Jana Jakuba Rousseau, [w:] Poglądy i myśli filozoficzne, red. K. Maciąg, E. Chodźko, Wydawnictwo Naukowe Tygiel, Lublin 2020, s. 132–143, http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/publikacja/69EB52C7-8852-B287-4C62-43A8F1090F8D (dostęp: 14.04.2022).pl_PL
dc.referencesWalicki A., Marksizm i skok do królestwa wolności. Dzieje komunistycznej utopii, PWN, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesWarchala M., Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesWolter, Do Pana Jana Jakuba Rousseau w Paryżu, przeł. J. Guranowski, [w:] Filozofia francuskiego oświecenia, seria: Wybrane teksty z historii filozofii, red. B. Baczko, PWN, Warszawa 1961, s. 111–115.pl_PL
dc.referencesWolter, O „Myślach” Pana Pascala, [w:] Filozofia francuskiego oświecenia, seria: Wybrane teksty z historii filozofii, red. B. Baczko, PWN, Warszawa 1961, s. 88–92.pl_PL
dc.referencesWolter, Poemat o zagładzie Lizbony albo rozpatrzenie aksjomatu „wszystko na świecie jest dobre”, przeł. A. Wołowski, „Literatura na Świecie” 1979, nr 4 (96), s. 324–332.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-829-0


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/