Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMilerowska, Magdalena
dc.date.accessioned2025-02-20T12:24:25Z
dc.date.available2025-02-20T12:24:25Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.citationMilerowska M., Między maskami i lustrem – o dwóch autoportretach Felixa Nussbauma, [w:] Ars inspiratio: Studia dedykowane Profesor Eleonorze Jedlińskiej, Pawłowska A., Stefański K., Milerowska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, s. 293-310, https://doi.org/10.18778/8331-666-6.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-666-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54695
dc.description.abstractFelix Nussbaum był artystą, którego lata aktywności twórczej przypadły na okres funkcjonowania Republiki Weimarskiej i Trzeciej Rzeszy. Ten niezwykle narracyjny w swej sztuce artysta jest przede wszystkim kojarzony z obrazami o zabarwieniu politycznym, namalowanymi w czasie drugiej wojny światowej, które stały się przejmującym świadectwem Holokaustu. Natomiast sam Nussbaum dość długo bronił się przed zaszeregowaniem swoich działań artystycznych, ale jednocześnie w większości przedwojennych prac starał się subtelnie wyrażać swe zdanie w aktualnie nurtujących go kwestiach związanych z postrzeganiem rodziny, społeczeństwa, religii. W niniejszym artykule podjęłam się analizy dwóch autoportretów (Autoportret z maską i Autoportret przy sztaludze), które dzieli około 15 lat, aby ukazać, jak w tym gatunku malarskim artysta poszukiwał odpowiedzi leżących u podstaw jego chwiejnej tożsamości.pl_PL
dc.description.abstractFelix Nussbaum was an artist whose years of creative activity coincided with the Weimar Republic and the Third Reich. This artist, extremely narrative in his art, is primarily associated with his politically-tinged works painted during the Second World War, which became poignant testimony to the Holocaust. However, Nussbaum himself opposed the categorisation of his artistic activities for quite a long time; nevertheless at the same time, in most of his pre-war works, he tried to subtly express his opinion on issues currently bothering him related to his perception of family, society and religion. In this article, I have undertaken an analysis of two self-portraits (Self-Portrait with a Mask and Self-Portrait at the Easel) to show how, in this painting genre, the artist sought answers underlying his shaky identity.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Stefański K., Milerowska M. (red.), Ars inspiratio: Studia dedykowane Profesor Eleonorze Jedlińskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectFelix Nussbaumpl_PL
dc.subjectsztuka żydowskapl_PL
dc.subjectsztuka niemieckapl_PL
dc.subjectautoportretypl_PL
dc.subjectHolokaustpl_PL
dc.titleMiędzy maskami i lustrem – o dwóch autoportretach Felixa Nussbaumapl_PL
dc.title.alternativeBetween masks and mirror – two self-portraits by Felix Nussbaumpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number293-310pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Historii Sztukipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-667-3
dc.identifier.doi10.18778/8331-666-6.13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/