Show simple item record

dc.contributor.authorSantoo, Laura
dc.date.accessioned2025-05-22T11:50:41Z
dc.date.available2025-05-22T11:50:41Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.citationSantoo L., Z pracowni językowej do ,,Breakout roomów”. Innowacyjne metody w zdalnej nauce fonetyki języka fińskiego., [w:] Aktywizacja – innowacja – inspiracja w (glotto)dydaktyce , Grochala B., Pokorska M., Syrek M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022, s. 71-82, https://doi.org/10.18778/8220-940-2.06pl
dc.identifier.isbn978-83-8220-940-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55616
dc.description.abstractZ powodu pandemii kursy w Instytucie Skandynawistyki i Fennistyki na Uniwersytecie Gdańskim zostały zorganizowane zdalnie w roku akademickim 2020-2021. Nauczyciele nie mieli możliwości korzystania z pracowni komputerowej, która jest zaprojektowana z myślą o nauce i ćwiczeniach z fonetyki. Kurs musiał zostać zaplanowany od nowa, żeby był praktyczny i interesujący dla studentów pierwszego roku, którzy zaczynali swoje studia zdalnie. Kluczowe było wsparcie i pomysły od innych nauczycieli znajdujących się w podobnej sytuacji: pomysły zostały udostępnione w grupie dla nauczyciele języków obcych na różnych stronach w Internecie. Ważne jest wczesne włączenie nauczania fonetyki w program studiów, aby studenci danego języka mieli okazję przećwiczyć nowe dźwięki. Kurs fonetyki łączy teorię z praktycznymi ćwiczeniami, czasami w formie gier, takimi jak dyktanda, rozmowy i zadania do wykonania w parach. Celem tych ćwiczeń jest pokazanie polskojęzycznym studentom różnic między fonetyką polską i fińską. Przydatnym narzędziem do ćwiczenia nowych dźwięków są gry (nawet w nauczaniu dorosłych). Zapewniają one bezstresowe środowisko, w którym studenci mogą być osobami odpowiedzialnymi za sytuację zamiast wykładowcy. Podczas zajęć studenci mieli okazję grać na przykład w statki, których celem było stworzenie dwugłoski. Studenci mieli łatwy dostęp do materiałów po lekcji. Na podstawie opinii zebranych w ciągu lekcji i po jej zakończeniu, można stwierdzić, że studenci byli zadowoleni z tego typu ćwiczeń. W artykule przedstawiono wybrane aspekty, w jaki sposób kurs fonetyki można organizować zdalnie: jak uczyć fonetyki zdalnie, imitując zajęcia prowadzone w pracowni językowej, gdy nie ma dostępu do wymaganego programu i jak przenieść do nauczania zdalnego różne rodzaje ćwiczeń i gier, które w normalnych warunkach wykonuje się w pracowni komputerowej.pl
dc.description.abstractDue to the pandemic, all the courses at the Institute of Scandinavian and Finnish Studies at the University of Gdańsk were organised online during the academic year 2020—2021. Due to this, teachers did not have access to the Language Lab, which is specially designed for speaking activities and teaching phonetics. Therefore, the course had to be planned again by modifying the exercises to be taught online. Phonetics combines theory with practical exercises such as dictations, games, and pair work. The aim of the exercises, often carried out through a game play, is to teach the students how the Finnish sound system differs from the Polish one (Polish being the native language of the students) and familiarise them with these sounds. Several aspects were chosen for the article to show how a course of phonetics and Language Lab activities can be organised online. The article also covers the importance of teaching and learning phonetics and why games are a crucial part of teaching for various reasons, such as offering the students a stress-free environment to practice what they are being taught and interact with each other. en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofGrochala B., Pokorska M., Syrek M. (red.), Aktywizacja – innowacja – inspiracja w (glotto)dydaktyce , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022;pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleZ pracowni językowej do ,,Breakout roomów”. Innowacyjne metody w zdalnej nauce fonetyki języka fińskiego.pl
dc.title.alternativeFrom language lab to breakout rooms. Innovative methods in teaching Finnish phonetics onlineen
dc.typeBook chapter
dc.page.number71-82
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Skandynawistyki i Fennistykipl
dc.identifier.eisbn978-83-8220-941-9
dc.contributor.authorEmaillaura.santoo@ug.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/8220-940-2.06


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/