Show simple item record

dc.contributor.authorBerkan-Jabłońska, Maria
dc.date.accessioned2025-06-27T10:43:47Z
dc.date.available2025-06-27T10:43:47Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.otherRPS4613
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55776
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractPrzedmiotem rozprawy jest dokładniejsze przyjrzenie się zasygnalizowanym określonym płaszczyznom obecności dzieł plastycznych w twórczości Zbigniewa Herberta i Tadeusza Różewicza, mniej zaś konkretnym realizacjom ekfraz. Przyjęty został podział na autonomiczną część poświęconą dziełu autora „Barbarzyńcy w ogrodzie” i część Różewiczowską. Świadomie zrezygnowano na tym etapie z porównań poszczególnych tekstów poetyckich lub eseistycznych mimo nieraz frapującego podobieństwa motywów i spotykanych artystycznych interpretantów. Dysertacja jest w założeniu raczej syntezą niezmiernie bogatego i trudnego do wyczerpania materiału literackiego oraz pretekstem do dalszych badań komparatystycznych. Kolejno przedstawiana jest publicystyka Herberta z zakresu krytyki sztuki, inicjująca obecność nawiązań plastycznych w jego twórczości; następnie postawione zostają pytania o źródła czynionych przez niego wyborów, by w tym kontekście zarysować swoistego rodzaju historię sztuki tworzoną przez pisarza. Ostatni z rozdziałów dotyczy kategorii piękna, wyłaniającej się z wierszy o wyraźnych sygnałach intersemiotycznych. W przypadku Różewicza autorka nie trzyma się tego rodzaju planu, co wynika ze specyfiki jego twórczości.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectTadeusz Różewicz (1921–2014)pl_PL
dc.subjectZbigniew Herbert (1924–1998)pl_PL
dc.subjectekfrazapl_PL
dc.subjectsztuki plastyczne a literaturapl_PL
dc.subjectpoezja polska XX wiekupl_PL
dc.titleOd małych mistrzów do Francisa Bacona. Odwołania do sztuk plastycznych w twórczości Zbigniewa Herberta i Tadeusza Różewiczapl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number261pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury Romantyzmu i Literatury Współczesnejpl_PL
dc.dissertation.directorPoradecki, Jerzy


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe