dc.contributor.author | Berkan-Jabłońska, Maria | |
dc.date.accessioned | 2025-06-27T10:43:47Z | |
dc.date.available | 2025-06-27T10:43:47Z | |
dc.date.issued | 2002 | |
dc.identifier.other | RPS4613 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55776 | |
dc.description | Z uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Przedmiotem rozprawy jest dokładniejsze przyjrzenie się zasygnalizowanym określonym płaszczyznom obecności dzieł plastycznych w twórczości Zbigniewa Herberta i Tadeusza Różewicza, mniej zaś konkretnym realizacjom ekfraz. Przyjęty został podział na autonomiczną część poświęconą dziełu autora „Barbarzyńcy w ogrodzie” i część Różewiczowską. Świadomie zrezygnowano na tym etapie z porównań poszczególnych tekstów poetyckich lub eseistycznych mimo nieraz frapującego podobieństwa motywów i spotykanych artystycznych interpretantów. Dysertacja jest w założeniu raczej syntezą niezmiernie bogatego i trudnego do wyczerpania materiału literackiego oraz pretekstem do dalszych badań komparatystycznych. Kolejno przedstawiana jest publicystyka Herberta z zakresu krytyki sztuki, inicjująca obecność nawiązań plastycznych w jego twórczości; następnie postawione zostają pytania o źródła czynionych przez niego wyborów, by w tym kontekście zarysować swoistego rodzaju historię sztuki tworzoną przez pisarza. Ostatni z rozdziałów dotyczy kategorii piękna, wyłaniającej się z wierszy o wyraźnych sygnałach intersemiotycznych. W przypadku Różewicza autorka nie trzyma się tego rodzaju planu, co wynika ze specyfiki jego twórczości. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Tadeusz Różewicz (1921–2014) | pl_PL |
dc.subject | Zbigniew Herbert (1924–1998) | pl_PL |
dc.subject | ekfraza | pl_PL |
dc.subject | sztuki plastyczne a literatura | pl_PL |
dc.subject | poezja polska XX wieku | pl_PL |
dc.title | Od małych mistrzów do Francisa Bacona. Odwołania do sztuk plastycznych w twórczości Zbigniewa Herberta i Tadeusza Różewicza | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 261 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury Romantyzmu i Literatury Współczesnej | pl_PL |
dc.dissertation.director | Poradecki, Jerzy | |