Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBerkan-Jabłońska, Maria
dc.date.accessioned2025-06-27T10:43:47Z
dc.date.available2025-06-27T10:43:47Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.otherRPS4613
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55776
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractPrzedmiotem rozprawy jest dokładniejsze przyjrzenie się zasygnalizowanym określonym płaszczyznom obecności dzieł plastycznych w twórczości Zbigniewa Herberta i Tadeusza Różewicza, mniej zaś konkretnym realizacjom ekfraz. Przyjęty został podział na autonomiczną część poświęconą dziełu autora „Barbarzyńcy w ogrodzie” i część Różewiczowską. Świadomie zrezygnowano na tym etapie z porównań poszczególnych tekstów poetyckich lub eseistycznych mimo nieraz frapującego podobieństwa motywów i spotykanych artystycznych interpretantów. Dysertacja jest w założeniu raczej syntezą niezmiernie bogatego i trudnego do wyczerpania materiału literackiego oraz pretekstem do dalszych badań komparatystycznych. Kolejno przedstawiana jest publicystyka Herberta z zakresu krytyki sztuki, inicjująca obecność nawiązań plastycznych w jego twórczości; następnie postawione zostają pytania o źródła czynionych przez niego wyborów, by w tym kontekście zarysować swoistego rodzaju historię sztuki tworzoną przez pisarza. Ostatni z rozdziałów dotyczy kategorii piękna, wyłaniającej się z wierszy o wyraźnych sygnałach intersemiotycznych. W przypadku Różewicza autorka nie trzyma się tego rodzaju planu, co wynika ze specyfiki jego twórczości.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectTadeusz Różewicz (1921–2014)pl_PL
dc.subjectZbigniew Herbert (1924–1998)pl_PL
dc.subjectekfrazapl_PL
dc.subjectsztuki plastyczne a literaturapl_PL
dc.subjectpoezja polska XX wiekupl_PL
dc.titleOd małych mistrzów do Francisa Bacona. Odwołania do sztuk plastycznych w twórczości Zbigniewa Herberta i Tadeusza Różewiczapl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number261pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury Romantyzmu i Literatury Współczesnejpl_PL
dc.dissertation.directorPoradecki, Jerzy


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe