Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRukojć, Katarzyna
dc.date.accessioned2025-10-07T11:39:16Z
dc.date.available2025-10-07T11:39:16Z
dc.date.issued2023-03-29
dc.identifier.citationRukojć K., Uczenie dziecka z traumą. Psychoedukacja. Lekcjoterapia, [w:] Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji, Jeznach K., Kowalkiewicz-Kulesza A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 95-107, https://doi.org/10.18778/8331-097-8.08pl
dc.identifier.isbn978-83-8331-096-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56440
dc.description.abstractRosnąca liczba zaburzeń psychicznych wśród dzieci i młodzieży, wynikająca z odczuwania lęku, dystresu, ale często też przeżyć traumatycznych, stawia przed współczesnym nauczycielem kolejne wyzwanie, jakim jest nauczanie dziecka z obciążeniami, do których należy również trauma, czyli skrajnie urazowe doświadczenie. Artykuł przedstawia krótką charakterystykę traumy i zasady poruszania się w jej obszarze oraz, przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań terapeutycznych, proponuje sprawdzone sposoby prowadzenia zajęć lekcyjnych, które mogą nieść wartość terapeutyczną dla dziecka z traumą. W artykule wykazano, że utrudniony, a często niemożliwy kontakt straumatyzowanego dziecka z psychoterapeutą bądź pedagogiem sprawia, że uczeń po dramatycznym doświadczeniu właśnie u nauczycielu szuka pomocy, a nauczyciel, pomimo braku fachowego wykształcenia psychologicznego, ma narzędzia, aby takiemu dziecku zapewnić poczucie bezpieczeństwa i ułatwić powrót do normalnego funkcjonowania, a nawet na potraumatyczny wzrost.pl
dc.description.abstractThe growing number of mental disorders among children and teenagers, resulting from fear or distress, but very often also from a traumatic experience, poses yet another challenge a contemporary teacher has to take up. Teaching a child after a traumatic event requires specialistic knowledge and respecting certain rules that provide a guidance in the trauma zone. This article presents basic characteristics of trauma and some dos and don’ts when encountering this phenomenon in the classroom. Additionally, certain therapeutic solutions that can be implemented in the course of the lesson are presented. The article shows that the traumatized children very often have a limited access to psychologists or psychotherapists, therefore they seek help at school where the person they turn to is a teacher, who, despite the lack of professional education in the field of psychology, has tools to offer such children the feeling of safety and the possibility to return to normal functioning or even to post-traumatic growth.en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofJeznach K., Kowalkiewicz-Kulesza A. (red.), Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleUczenie dziecka z traumą. Psychoedukacja. Lekcjoterapiapl
dc.typeBook chapter
dc.page.number95-107
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Bankowa w Gdańskupl
dc.identifier.eisbn978-83-8331-097-8
dc.identifier.doi10.18778/8331-097-8.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/