Problem powtórzenia we współczesnym dyskursie estetycznym oraz w artystycznych praktykach modernizmu
Streszczenie
W rozprawie autor podejmuje próbę systematycznej eksploracji współczesnego dyskursu estetycznego w kontekście problemu powtórzenia. Bada ponadto kształt, jaki problem powtórzenia przybierał w obrębie artystycznych praktyk modernizmu, odwołując się do szerokiego, ramowego i względnie neutralnego pojęcia modernizmu jako szeregu nowych tendencji i zjawisk kulturowo-artystycznych, które pojawiały się od lat sześćdziesiątych XIX wieku aż po lata siedemdziesiąte wieku XX. Autor omawia najbardziej wyraziste przykłady współczesnego dyskursu filozoficznego o powtórzeniu w ich immanentnej dynamice w celu wydobycia procesu, sensu i kształtu reinterpretacji problemu powtórzenia, jak również określenia statusu, jaki problem ten uzyskuje w kontekście tradycyjnych zagadnień filozoficznych. Szczegółowo rekonstruuje tu m.in. reinterpretację powtórzenia w dyskursach Deleuze’a i Derridy. Rekonstrukcję wykorzystuje w analizach przykładów współczesnego dyskursu estetycznego, w którym modernistyczna autointerpretacja dotycząca problemu powtórzenia jest podważana. Ostatni etap pracy stanowi próba podjęcia samodzielnych badań nad problemem powtórzenia w kontekście wybranych twórców i zagadnień sztuki modernistycznej.
Collections
