Show simple item record

dc.contributor.authorJaworska, Beata
dc.date.accessioned2025-12-17T13:17:41Z
dc.date.available2025-12-17T13:17:41Z
dc.date.issued2025-12-17
dc.identifier.citationJaworska B., Berluskonizm – manipulacja we włoskich mediach lat 80. XX wieku, [w:] Zjawiska propagandy i manipulacji w prasie, telewizji, radiu i Internecie. Tom III, Komunikacja i Media, Czarnek-Wnuk P., Szczepaniak K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025, s. 9-16, https://doi.org/10.18778/8331-950-6.02pl
dc.identifier.isbn978-83-8331-949-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/57017
dc.description.abstractCelem artykułu jest określenie i omówienie narzędzi manipulacyjnych, którymi posługiwały się włoskie media w latach 80. XX wieku. Jest to możliwe dzięki prześledzeniu działań Silvia Berlusconiego – postaci, która odegrała ważną rolę w świecie medialnym i politycznym tamtych lat, a której decyzje nadal kształtują włoską rzeczywistość. Szczególną uwagę poświęcono zjawisku boom economico i jego wpływowi na włoską telewizję w drugiej połowie XX wieku oraz narzędziom manipulacyjnym, dzięki którym Berlusconiemu udało się długofalowo wpłynąć na system wartości i światopogląd Włochów. Przeglądowy charakter artykułu skupiającego się na analizie włoskojęzycznych i polskojęzycznych tekstów naukowych poświęconych spektakolaryzacji mediów, ich historii oraz zagadnieniu figury kobiety w ówczesnym środowisku medialnym pozwala na wskazanie powiązania pomiędzy sylwetką włoskiego widza a sylwetką włoskiego wyborcy ukazując ogromny stopień oddziaływania na siebie i przeplatania się ze sobą dwóch ówcześnie najważniejszych sfer życia publicznego mieszkańców Półwyspu Apenińskiego – telewizji i polityki.pl
dc.description.abstractThe aim of this article is to identify and discuss the manipulative tools used by the Italian media in the 1980s. It is possible by following the activities of Silvio Berlusconi – a figure who played an important role in the media and political world of those years and whose decisions still shape Italian reality. Particular attention was paid to the phenomenon of boom economico and its impact on Italian television in the second half of the 20th century, as well as the manipulative tools thanks to which Berlusconi managed to influence the system of values and worldview of Italians in the long term. The review character of the article, focusing on the analysis of Italian- and Polish-language scientific texts devoted to the spectacularization of the media, their history, and the issue of the figure of the woman in the media environment of  that time, allows for the identification of the connection between the figure of the Italian viewer and the figure of the Italian voter, showing the enormous degree of influence and intertwining of the two most important spheres of public life of the inhabitants of the Apennine Peninsula at that time – television and politics.en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofCzarnek-Wnuk P., Szczepaniak K. (red.), Zjawiska propagandy i manipulacji w prasie, telewizji, radiu i Internecie. Tom III, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025;pl
dc.relation.ispartofseriesKomunikacja i Mediapl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleBerluskonizm – manipulacja we włoskich mediach lat 80. XX wiekupl
dc.title.alternativeBerlusconism – Manipulation in Italian Media of the 1980sen
dc.typeBook chapter
dc.page.number9-16
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eisbn978-83-8331-950-6
dc.identifier.doi10.18778/8331-950-6.02


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/