The Role of "Agents" in the Pcocess of Adaptation of New Workers to the Work Situation
Abstract
Niniejszy artykuł dotyczy problemów związanych z adaptacją
nowych pracowników w zakładzie przemysłowym. Opisany jest w nim
proces psychospołeczny, w którym nowy pracownik nawiązuje kontakty ze starszymi pracownikami. W procesie tym bardzo ważną rolę
odgrywają tzw. pośrednicy. Są to osoby, które nadzorują i pomagają nowemu pracownikowi w okresie jego adaptacji do sytuacji
pracy. Poprzez interakcje z pośrednikami nowy pracownik uczy się
nie tylko jak pracować, ale również jak "żyć" w nowym kulturowym
otoczeniu. Można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje pośredników,
tj. pośredników formalnych (wyznaczonych przez zakład pracy do
opieki nad nowym pracownikiem) oraz samorzutnych (są to ci pracownicy,
którzy z własnej inicjatywy pomagają nowym pracownikom).
Pośrednicy samorzutni mogą posiadać jeden z czterech statusów
w zależności od autentyczności intencji ich działań wobec nowych
pracowników oraz w zależności od tego czy są oni akceptowani
przez nowych pracowników. Oto cztery rodzaje tych pośredników,
pośrednicy rzekomi - akceptowani, rzekomi - nie akceptowani, autentyczni
- akceptowani, autentyczni - nie akceptowani. Statusy pośredników
mogą ulec zmianie w czasie w zależności od interpretacji
działań pośredników dokonywanych przez nowych pracowników.
W artykule opisano proces redefinicji tych statusów opierając się
na danych empirycznych, uzyskanych z ukrytej obserwacji uczestniczącej.
Opisano także, z jakich pozycji organizacyjnych pochodzą różne
rodzaje pośredników oraz opisano proces wstępnego oswajania
się pośredników z nowym pracownikiem.
Analizując powyższe problemy koncentrowano się głównie na
procesach interakcji. Przyjęto za podstawę analiz teoretyczną perspektywę
symbolicznego interakcjonizmu oraz tzw. metodologię budowania teorii ugruntowanej.
Collections