Geografia lobbingu - przestrzenne zróżnicowanie postrzegania działalności lobbingowej
Oglądaj/ Otwórz
Data
2014Autor
Rosińska-Bukowska, Magdalena
Bukowski, Józef
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Celem artykułu jest analiza lobbingu w kontekście geograficznego zróżnicowania
regulacji dotyczących tego rodzaju działalności. Dodatkowo podjęto próbę wskazania
miejsca polskich regulacji w tym systemie oraz oceny realizowanych praktyk lobbingowych
na tle międzynarodowym. Istotą przeprowadzonego badania jest zwrócenie uwagi
na przestrzenne zróżnicowanie lobbingu, w tym społeczny odbiór tego typu działalności
– swoistą geografię lobbingu i kierunki dokonujących się w tym zakresie zmian. Badane
zagadnienia mają charakter interdyscyplinarny i dotyczą szeroko pojętych nauk spo-
łecznych, w tym: ekonomii międzynarodowej, ale i geografii społecznej, teorii lokalizacji,
socjologiczno-kulturowych aspektów funkcjonowania państw i działających na ich
terenie podmiotów, kwestii etycznych etc.
Opracowanie składa się z trzech części. W pierwszej przedstawiono istotę lobbingu
we współczesnym świecie – strategie i metody oddziaływania na sferę legislacji.
W drugiej zaakcentowano różnice między dwoma podstawowymi modelami realizacji
i oceny działań lobbingowych – amerykańskim i europejskim. Następnie przedstawiono
podstawowe zasady monitorowania lobbingu o charakterze uniwersalnym oraz konsekwencje
regionalnego zróżnicowania postrzegania lobbingu dla metod prowadzenia
monitoringu tej działalności w poszczególnych państwach. Polski model lobbingu
omówiono w ostatniej części artykułu – zaprezentowano go przez pryzmat realizacji
lobbingu w polskim parlamencie. The aim of the article is to analyze lobbing in context of variety of lobbing
regulations in various territories, as well as attempt to assess Polish regulation and
practice. The nature of this research is paying particular attention on spatial
differentiation of lobbing perception – the geography of lobbing and its dynamics.
In the first part of the paper author presents the essence of lobbing in the modern
world – strategies and methods of its influence on the legislation process. In the second
part the stress is put on difference between two basic models of realization and
assessment of lobbing – American and European. The essential principles of lobbing
monitoring which are of universal character and the consequences of regional perception
of lobbing monitoring in various states are presented later on. In the last section of the
paper author shows Polish experiences in lobbing – Polish model of lobbing seen
through Polish parliament.