Zum Landschaftsbild im Roman "Frost" von Thómas Bernhard
Abstract
W artykule podjęta Jest próba analizy funkcji krajobrazu w
twórczości Thomasa Bernharda na podstawie jego debiutu powieściowego,
utworu: "Mróz". W dziele tym krajobraz rozumiany jest
jako zespół wrażeń przetwarzanych w świadomości bohatera. Elementy
narury traktuje autor jako zespół pojęć, materiał słowny,
który jest wykorzystywany przez schizofrenicznie usposobionego
bohatera w jego spekulacjach i grach myślowych. W swym nieustającym
monologu malarz Strauch staje się medium, przez które
przemawia "śmiertelna natura nie’posiadająca komórek, to dzięki
czemu wszystko istnieje". Stosunek bohatera do krajobrazu polega
na próbie odnalezienia tzw. "duszy przyrody, centrum bólu
od którego wszystko się rozpoczyna".
Krajobraz staje się jednym z czynników specyficznego "myślenia
totalnego". Elementy przyrody kojarzone są tu z człowiekiem.
Proces ten wykazuje, zdaniem autora, pewne uporządkowanie stylistyczne.
Personifikacja elementów krajobrazu ilustruje zmiany
w psychice bohatera, natomiast metafora występuje tam, gdzie
podkreślana jest rola malarza Strauche jako "medium natury", tłumaczącego
jej istotę. Cechami charakterystycznymi opisu krajobrazu
w powieści "Frost" są 'przy tym rezygnacja z estetycznego
dystansu wobec otaczającego świata i zanik przestrzenności Opisu.
Powieść wydaje się być próbą przywrócenia człowiekowi jego
pierwotnego stosunku do natury, uporządkowania jego chaotycznej
wyobraźni. Człowiek scala się wewnętrznie pragnąc poznać prawdę,
zgłębić istotę.
Collections