Le mysticisme biblique de Marguerite de Navarre
Abstract
Opinie historyków literatury zgodne są co do mistycznego charakteru duchowości Małgorzaty
z Nawarry. Mistycyzm ten wydawał się trudny do pogodzenia z ewangelizmem Królowej
i rodził różne próby interpretacji ich wzajemnego związku. Celem tego artykułu jest odczytanie
relacji między lekturą Pisma Świętego a przeżyciami mistycznymi opisanymi w dwóch poematach
Małgorzaty: w Zwierciadle grzesznej duszy i w Więzieniach.
Punktem wyjścia naszych analiz jest pierwotny sens, jaki słowu „mistyczny” nadawała
tradycja chrześcijańska. Dla Ojców Kościoła mistyczny znaczyło odnoszący się do tajemnic
(mystères) zbawienia. Tak rozumieli ten przymiotnik duchowi mistrzowie Małgorzaty: Lefèvre
d’Etaples i Guillaume Briçonnet, którzy w swej teologii wskazują na nierozerwalny związek
między odkrywaniem tajemnic boskich w Biblii a przeżyciem mistycznym, będącym ukoronowaniem
lektury Słowa i pozwalającym na przeniknięcie jego najgłębszego sensu.
Ta sama relacja stanowi podłoże wewnętrznej biografii bohatera Więzień, który przechodzi
kolejne etapy duchowej inicjacji według bonawenturiańskiego schematu trzech dróg: oczyszczającej,
oświecającej i mistycznej. Każdy z tych etapów związany jest z poznawaniem jednego
z duchowych sensów biblijnych (sens dosłowny jest pomijany jako „litera, która zabija” [2
Kor. 3, 6]): moralnego, alegorycznego i anagogicznego.
W Zwierciadle, opartym na tej samej paraleli między rozumieniem Biblii a inicjacją
mistyczną, bohaterka przywołuje najwyższy dla niej autorytet w dziedzinie przeżyć duchowych:
świętego Pawła. Jego teologia, na nowo zinterpretowana w środowisku Królowej poprzez
pryzmat Dionizego Areopagity, stanowi najpełniejszą syntezę lektury Słowa i bezpośredniego
doświadczenia Boga w przeżyciu mistycznym.
Zakorzenienie Małgorzaty w teologii Pawłowej jest jednym z kluczy dla zrozumienia
mistycznego charakteru jej ewangelizmu.
Collections