К вопросу о месте и роли видеозаписей в обучении русскому языку студентов-филологов
Abstract
Niniejszy artykuł stanowi próbę uzasadnienia potrzeby wykorzystania taśm
wizyjnych w nauczaniu języka rosyjskiego oraz prezentuje konkretne propozycje
rozwiązań technicznych w tej dziedzinie.
W świetle najnowszych badań z dziedziny psycholingwistyki, psychologii,
jak również wypowiedzi z zakresu glottodydaktyki, potrzebę wykorzystania środków
technicznych w nauczaniu języków obcych należy przyjąć za fakt oczywisty.
Sam wybór konkretnych рошосу audiowizualnych uzależniony jest od ićh walorów
dydaktycznych na danym szczeblu nauczania. Nie bez znaczenia jest tu
również czynnik ekonomiczny.
Proponując wykorzystanie taśm wizyjnych w procesie nauczania języka rosyjskiego,
wskazujemy na następujące ich zalety jako środków dydaktycznych:
1) oddziaływanie głosem 1 obrazem jednocześnie,
2) wykorzystanie ekranu w małym pomieszczeniu sprzyja stworzeniu atmosfery
koncentracji, eliminuje element napięcia,
3) odpowiednio dobrany z realioznawczego punktu widzenia zapis magnetyczny
stanowi wartościowy materiał dla wyrabiania kompetencji komunikacyjnej w
zakresie języka obcego,
4; w odróżnieniu od stacjonarnych programów telewizyjnych wykorzystanie
zapisu magnetycznego w obwodzie telewizji zamkniętej daje możliwość powtórzeń
- w zależności od potrzeby.
Collections