Metodyczne podstawy administracyjno-terytorialnej reorganizacji państwa w warunkach demokratycznych
Abstract
This article represents theoretical and methodological reflections on the creation of
national reforms on local government boundary reorganisation: the aims, subject, domain and
methods, together with the role of geographers in their preparation, particularly regarding the
definition of urban territorial boundaries and other spatial results.
The notion of territorial structure was formerly understood to be all the changes
concerned with the competence of particular of central and local government. This may or
may not results in the creation of other hierarchical structures, and also in the drawing up
of new administrative boundaries.
The main aim of the reform is change in the present structure of Polish local government
boundaries in the light of needs, and may be influenced by political, economic and social
considerations. Reform should be derived from not less than two directions: legal and spatial.
Geographers should play the main role in studies of boundary reform following their
interest in the delimitation of local government boundaries. The principal value of geography
is its holistic approach taking into consideration social, economic and political arguments.
Changes in the territorial organisation of the country, if they are thought desirable, must
be accepted by the population, and society must take part in the decision-making processes
involved in reform, especially in the practical stages of likely spatial outcomes. Research into
peoples boundary preferences fulfils three functions: the acquistion of knowledge, reality and
information-éducation.
This research into peoples opinions, views and statements was effected by means of
specially prepared questionnaires completed by the interviewer. The material so derived has
been reformed cartographically, a very satisfactory way of representing the views of interviewees. Artykuł jest pewną próbą refleksji teoretycznej i metodycznej nad istotą reformy terytorialno-administracyjnej państwa, a także udziałem geografów w jej przygotowaniu - zwłaszcza
w określeniu jej zasięgu i skutków przestrzennych. Zdefiniowano w nim samo pojęcie
reformy ustroju terytorialnego oraz określono jej cele polityczne, gospodarcze i społeczne.
Wyróżniono zakres przedmiotowy reformy - prawny i terytorialny. W końcowej części
artykułu zwrócono uwagę na konieczność uczestnictwa społeczeństwa w procesie opracowania
reformy. Uczestnictwo to przede wszystkim powinno polegać na uwzględnieniu preferencji
administracyjnych mieszkańców, które należy określić za pomocą specjalnie prowadzonych
badań.