Postrzeganie mniejszości - raport z badań
Abstract
The project examined the attitudes of high school children and teachers in Poland
towards the Germans and the Ukrainians. In addition, history textbooks were analyzed. It
was determined that the attitudes towards the Germans and the Ukrainians differ
depending on the place of residence and the degree of contact. It was discovered that
while contact ameliorates the attitudes towards the Germans, it leads to the opposite
situation in the case of the Ukrainians. Furthermore, the respondents' image of the
Germans was much more complex than their picture of the Ukrainians. The analyzed
textbooks present history as a series of conflicts. Almost no space is devoted to mutual
Polish-German or Polish-Ukrainian co-operation. There is a clear distinction between
‘us’ and ‘the strangers’, and the Poles are presented as victims. Moreover, the books
refer to the Germans ten times as often as to the Ukrainians, leaving a far less complex
image of them. Poniższy artykuł ma charakter raportu z badań. Główny problem badawczy zawarty jest
w tytule. Chcieliśmy dowiedzieć się, jak mieszkańcy różnych części Polski widzą swoich
sąsiadów. Do badań wybrane zostały trzy obszary: Opole i region, Przemyśl i region oraz Łódź
i region. Naszymi grupami celowymi byli nauczyciele i uczniowie trzecich klas gimnazjów.
Przebadanych zostało 677 dzieci w 12 szkołach i 115 nauczycieli. Prace w terenie trwały od
września do grudnia 2002. Głównym narzędziem badawczym była ankieta kwestionariuszowa
(inna dla uczniów i nauczycieli). Z ankiety uczniowskiej uzyskaliśmy łącznie ponad 130
zmiennych. Badanie zostało poszerzone o analizę podręczników szkolnych. Jak z niego wynika,
„kwestie niemieckie” poruszane są w nich dużo częściej niż te dotyczące Ukrainy i Ukraińców,
dając znacznie bogatszy obraz naszych zachodnich sąsiadów.