Financial Autonomy of Local Governments - Case Studies of Finland and Poland
Abstract
Jednostki samorządu terytorialnego stanowią integralną część zarówno systemu ekonomicznego,
społecznego jak i politycznego we wszystkich krajach demokratycznych. Jednakże zauważalne
są znaczne różnice w roli, jaką w różnych krajach odgrywają samorządy, i w poziomie
ich autonomii. Różnice te wynikają z odmiennych uwarunkowań historycznych, kulturowych
oraz społecznych.
Niniejszy artykuł opisuje dwa systemy samorządowe (polski i fiński), które rozwijały się
w bardzo od siebie odbiegających warunkach. Dopiero po roku 1989 Polska rozpoczęła proces
nadrabiania zaległości względem rozwiniętych krajów europejskich. Dotyczy to także kwestii
rozwoju samorządów - zmienił się system polityczny, dokonała się przemiana gospodarki
z centralnie planowanej na rynkową, odtworzone zostały jednostki samorządu terytorialnego.
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie i porównanie poziomu rozwoju systemu
samorządowego w Polsce i Finlandii. Szczególny nacisk został położony na kwestie autonomii
finansowej leżące u podstaw samorządności jednostek terytorialnych. W artykule wykorzystane
i rozwinięte zostały ustalenia projektu badawczego OECD zatytułowanego „Fiscal Design
Across Levels of Government”.
Collections