Now showing items 1-20 of 3077

    • Minimum gramatyki, maksimum praktyki – jak uczyć poprawnego języka bez ćwiczeń drylowych? 

      Gaudy, Anna; Rogala, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      W artykule zaprezentowane zostały autorskie materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, które opracowano zgodnie z założeniami podejścia komunikacyjnego. Przeznaczone są one na pierwsze godziny zajęć w grupach na ...
    • Działanie projektowe jako sposób aktywizacji w dydaktyce 

      Kusz, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      W artykule zostały poruszone kwestie wysokiej rangi działania twórczego i wspólnotowego jako sposobu walki z negatywnymi konsekwencjami izolacji w trakcie pandemii. Opisano w nim przykład projektu „Lipska-ALO”, który był ...
    • Trening strategii komunikacyjnych z wykorzystaniem warsztatów z dociekań filozoficznych 

      Syrek, Małgorzata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Strategie komunikacyjne zostały przedstawione w myśl podejścia interakcyjnego. W artykule znajdują się odniesienia do badań anglosaskich oraz polskich. Celem jest zaprezentowanie badań przeprowadzonych w obrębie warsztatów ...
    • Sztuka na językach. O doskonaleniu sprawności mówienia z wykorzystaniem sztuki lokalnej na lekcjach zdalnych jpjo 

      Kownacka, Patrycja (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Przedmiotem artykułu są propozycje wykorzystania sztuki lokalnej w kontekście kształcenia sprawności mówienia na lekcjach zdalnych języka polskiego jako obcego na poziomie B1 i B2. Cel rozważań stanowi przedstawienie metod ...
    • Wespół z uczniem. Metoda samooceny w doskonaleniu i rozwijaniu kompetencji tekstotwórczej 

      Gryboś, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      W artykule przedstawiono założenia, przebieg i cele tzw. metody samooceny autorstwa Ewy Nowak. Metoda służy kształtowaniu kompetencji tekstotwórczej i stanowi uzupełnienie tradycyjnych rozwiązań opracowanych przez Annę ...
    • Dzieci reemigrantów w szkole podstawowej – funkcjonowanie w systemie edukacyjnym Wielkiej Brytanii a nauka w Polsce 

      Nowicka, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Artykuł koncentruje się na kwestii nauczania języka polskiego dzieci reemigrantów, które w polskiej szkole podstawowej (II etap nauczania) kontynuują naukę rozpoczętą w Wielkiej Brytanii. Porównuje polski system edukacji ...
    • Kulturemy regionalne w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego 

      Zwolińska, Paulina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Kulturemy to nośniki tradycji i przekonań zbiorowości, dlatego są one symbolami określonych miast, regionów oraz państw. Artykuł przedstawia analizę trzech ogólnych podręczników kursowych do nauczania języka polskiego jako ...
    • Psychologia pozytywna w glottodydaktyce- kontekst nauczania/uczenia się seniorów 

      Niewczas, Sylwia (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Artykuł ma na celu omówienie aktualnego stanu badań na temat psychologii pozytywnej z perspektywy jej aplikacji w glottodydaktyce ukierunkowanej na seniorów. Od kilku lat obserwujemy tendencję zwiększającej się popularności ...
    • Zdalne nauczanie przedmiotów innych niż język polski w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego 

      Góralczyk-Mowczan, Paula; Maćkowiak, Rafał (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Artykuł stanowi kontynuację badań dotyczących oceny przez słuchaczy zajęć prowadzonych zdalnie w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego w czasie pandemii COVID-19. W tekście przedstawione zostały ...
    • Z pracowni językowej do ,,Breakout roomów”. Innowacyjne metody w zdalnej nauce fonetyki języka fińskiego. 

      Santoo, Laura (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Z powodu pandemii kursy w Instytucie Skandynawistyki i Fennistyki na Uniwersytecie Gdańskim zostały zorganizowane zdalnie w roku akademickim 2020-2021. Nauczyciele nie mieli możliwości korzystania z pracowni komputerowej, ...
    • Eduprofil "Try Some Polish" jako przykład innowacyjnych materiałów dydaktycznych do nauczania języka polskiego jako obcego – studium przypadku 

      Banach, Agnieszka; Pokorska, Michalina; Dębska, Małgorzata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Na portalu społecznościowym Instagram zauważyć można coraz więcej profili o charakterze edukacyjnym, w tym także kont zajmujących się nauczaniem języków obcych. Odpowiadając na sytuację pandemiczną, a także związane z nią ...
    • Projektowanie aplikacji mobilnej do autonomicznej nauki leksyki języka angielskiego 

      Lehmkuhl, Paulina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Niniejszy artykuł identyfikuje kluczowe cechy niezbędne do projektowania i rozwoju aplikacji do autonomicznej nauki słownictwa angielskiego jako języka obcego. Teorie i modele z (psycho)lingwistyki oraz projektowania ...
    • Youtube czy Studytube - przegląd wybranych profili internetowych poświęconych nauczaniu jpjo 

      Kaźmierczak, Paulina; Sroka, Jakub ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      W artykule podjęto temat wykorzystania platformy YouTube jako narzędzia do nauczania i uczenia się języka polskiego jako obcego. Szczegółowej analizie poddano 23 kanały, które przynajmniej w połowie prowadzone były w języku ...
    • Udzielanie informacji zwrotnej na zajęciach języka obcego – analiza wybranych aplikacji 

      Kruszyńska, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Podczas wybuchu pandemii wirusa SARS-CoV-2 na przełomie lat 2019/2020 nauczanie zdalne stało się rozwiązaniem umożliwiającym zachowanie ciągłości edukacyjnej niemalże na całym świecie. Celem tego artykułu jest analiza ...
    • Wstęp 

      Grochala, Beata; Pokorska, Michalina; Syrek, Małgorzata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    • Aktywizacja – innowacja – inspiracja w (glotto)dydaktyce 

      Grochala, Beata; Pokorska, Michalina; Syrek, Małgorzata; Grochala, Beata - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej; Pokorska, Michalina - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej; Syrek , Małgorzata - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Artykuły w tomie umieszczono w obrębie dwóch części. Pierwsza, pt. Aktywizacja i innowacja a nauczanie zdalne, zawiera sześć artykułów poświęconych różnorodnym aspektom nauczania zdalnego: aplikacjom, kanałom na YouTube, ...
    • Słownik kultury literackiej Łodzi do 1939 r. 

      Badowska, Katarzyna; Cieślak, Tomasz; Dekiert, Dariusz; Kołodziej, Karolina; Kucner, Monika; Pietrych, Krystyna; Radziszewska, Krystyna; Warda, Anna; Wiatr, Ewa; Badowska, Katarzyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski; Cieślak, Tomasz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu; Dekiert, Dariusz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Niemcoznawstwa; Kołodziej, Karolina - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski; Kucner, Monika - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Niemcoznawstwa; Pietrych, Krystyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu; Radziszewska, Krystyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Niemcoznawstwa; Wiatr, Ewa - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Centrum Badań Żydowskich (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-09-20)
      The Dictionary of Literary Culture of Łódź until 1939 is a compendium of knowledge about the literature and literary life of Łódź before 1939. It presents the literary culture of Łódź in its linguistic and thematic diversity, ...
    • Mistyczne marzenie. O „Pieśniach sobie śpiewanych” Konstancji Benisławskiej na tle kobiecej literatury dawnej 

      Żukowska, Kamila (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Książka poświęcona jest utworom Konstancji Benisławskiej (1747-1806), osiemnastowiecznej poetki z Inflant Polskich. Jej zbiór poetycki „Pieśni sobie śpiewane” stanowi przykład religijnej literatury autorstwa kobiety ...
    • Początki psychologii naukowej na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX wieku w świetle prasy Królestwa Polskiego i Galicji 

      Domarańczyk-Cieślak, Daria (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-18)
      Autorka śledzi w publikacji narodziny psychologii jako dyscypliny naukowej na przełomie XIX i XX wieku na ziemiach polskich. Problematykę tę umieszcza w kontekście rozwoju dziedziny w Europie Zachodniej, co prowadzi ją do ...
    • „Kochany Poeto Ruin…”: Studia o Krasińskim 

      Szargot, Maciej (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-21)
      Moja czwarta książka o twórczości Zygmunta Krasińskiego powinna być chyba zatytułowana Zawsze o Nim, ale niestety, ten tytuł został już zarezerwowany dla innego poety przez innego badacza – znakomitego Stanisława Pigonia. ...