Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2015, Tom 1, Numer 1
Przeglądaj według
Nauki o wychowaniu — przeszłość — stan aktualny — przyszłość
Najnowsze pozycje
-
Pojęcie resocjalizacji (treatment, social rehabilitation) w perspektywie międzynarodowej i interdyscyplinarnej
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł podejmuje problematykę przekładalności pojęć i międzynarodowej kompatybilności terminów związanych z obszarem badań nad przestępczością oraz procesami resocjalizacji (zdefiniowano terminy: niedostosowanie ... -
Katedra UNESCO: Kształcenie i Praktyki Profesjonalne (Chaire UNESCO »Formation et des Pratiques professionnelles») — zakres aktywności
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
Recenzja: Wörterbuch Rekonstruktive Soziale Arbeit, Regina Rätz, Bettina Völter (red.), Wyd. Barbara Budrich, Opladen, Berlin, Toronto 2015
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
Pedagogizacja życia społecznego — spojrzenie z oddalenia
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Tekst stanowi sproblematyzowaną odpowiedź na niektóre uwagi zawarte w eseju recenzyjnym Heleny Ostrowickiej. Stanowi także ponowne spojrzenie na zagadnienia pedagogizacji życia społecznego, które było przedmiotem analizy ... -
O badaniach „pedagogizacji życia społecznego” kilka słów z poznawczej perspektywy pedagogiki ogólnej
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Niniejszy esej jest głosem w dyskusji o pojęciu i badaniach zjawiska pedagogizacji. Zasadnicza część rozważań odnosi się do analiz pedagogizacji życia społecznego prowadzonych w optyce (post)foucaultowskiej. Autorka ... -
Paradygmat dwoistości jako perspektywa widzenia świata i człowieka
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Celem szkicu jest charakterystyka paradygmatu dwoistości, stanowiącego „nowego typu złożoność, obecną w konkretnych tekstach ważnych dla teorii i praktyki społecznej” (Witkowski 2013: 44) o źródłach głównie socjologicznych ... -
Pedagogika transcendentalna. Kanta filozofia umysłu oraz jego filozofia filozofii jako projekt wychowawczy
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Filozofia umysłu, w tym przede wszystkim sama filozofia krytyczna (transcendentalna krytyka rozumu), oraz filozofia filozofii Kanta przedstawione tu zostają jako jedyne w swoim rodzaju przedsięwzięcie wychowawcze. Tytułowa ... -
Zdolność komunikowania się ludzi z logicznej i psychologicznej perspektywy
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W pracy znaczenie wypowiedzi jest rozważane z dwóch punktów widzenia: logicznego i psychologicznego. Podejście logiczne uwzględnia szereg czynników wpływających na finalne znaczenie wypowiedzianych słów. Należą do nich ... -
Autoformacja w procesie profesjonalizacji nauczycieli — funkcja, sens i znaczenie
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Tekst jest refleksją na temat warunków tworzenia sytuacji przygotowania profesjonalnego w kontekście kształcenia ustawicznego. Analizujemy w nim i charakteryzujemy zagadnienie samokształtowania w procesie przygotowania ... -
Nowe wyzwania dla badań w naukach o wychowaniu: perspektywa działania/aktywności
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W tekście przyjmuje się przypuszczenie, że w związku ze zmianami ekonomicznymi i społecznymi zarówno edukacja, jak też kształcenie, ujmowane jako aktywności profesjonalne, podobnie jak inne pola oddziaływania na Innego ... -
Nauka o wychowaniu w Niemczech — esej krytyczny
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Tekst stanowi analizę aktualnego stanu i rozwoju nauki o wychowaniu w Niemczech, która zdaniem autora traci swą tożsamość, by zostać przejęta przez inne dyscypliny, takie jak socjologia, czy przede wszystkim psychologia, ... -
Nauki o wychowaniu a pedagogika
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Punktem odniesienia do analizy relacji między naukami o wychowaniu a pedagogiką jest niemiecka pedagogika, gdyż to w tym kraju nauki o wychowaniu stanowią odrębną dziedzinę badań. Odwołuję się do genezy powstania nauki ... -
Wprowadzenie - w problematykę pierwszego numeru czasopisma „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Głównym przesłaniem pierwszego numeru jest przybliżenie stanowisk teoretycznych i głównych nurtów refleksji na temat nauk o wychowaniu, ich związku z pedagogiką, z metapedagogiką, a także problemów, które zajmują aktualnie ...