Nowe wyzwania dla badań w naukach o wychowaniu: perspektywa działania/aktywności
Streszczenie
W tekście przyjmuje się przypuszczenie, że w związku ze zmianami ekonomicznymi
i społecznymi zarówno edukacja, jak też kształcenie, ujmowane jako aktywności
profesjonalne, podobnie jak inne pola oddziaływania na Innego (zarządzanie,
doradztwo, opieka, praca socjalna, komunikacja), znajdują się obecnie w fazie
wewnętrznej rekompozycji i transformacji swojej roli społecznej. Wobec tego dążą
do organizowania się nie tylko jako pola praktyki, które mogą być wzbogacane
przez podejścia dyscyplinarne wyznaczające przedmiot badań, ale także do
organizowania się w obrębie pola badawczego. Transformacji tej towarzyszy wiele
orientacji epistemologicznych, teoretycznych i metodologicznych, które wymagają
sprecyzowania.
Celem tego tekstu jest dokonanie przeglądu tych orientacji i szczególne skupienie
się z jednej strony na relacjach między kształceniem a działalnością profesjonalną,
z drugiej na teoretycznej problematyce działania/aktywności. Tekst zorganizowany
jest wokół hipotezy wyjściowej, że rozwój pól badawczych odpowiada polom praktyki.
Ich analiza wymaga posłużenia się aparatem pojęciowym, który mógłby precyzyjnie
połączyć konstruowanie aktywności z kształtowaniem podmiotów indywidualnych
i zbiorowych. In this text it is assumed that due to economic and social changes, both education
and training, recognized as professional activity, as well as other fields of influencing
the Other (management, counseling, care, social work, communication) are currently
under internal recomposition and transformation of their social role. Therefore, they tend to organize themselves not only as fields of practice, that can be enriched by
disciplinary approaches defining the object of study, but also within the research field.
This transformation is accompanied by a number of epistemological, theoretical and
methodological orientations, which require clarification.
This paper aims to review these orientations and focus particularly on the relationship
between education and professional activity on the one hand, and on the theoretical
issues of action/activity on the other. The text is arranged around the initial hypothesis
that the development of research areas corresponds to the fields of practice. Their
analysis requires the use of a conceptual apparatus that could accurately combine the
construction of activity with the shaping of individual and collective actors.
Collections