Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy
Streszczenie
Celem pracy jest dostarczenie krytycznej analizy podstawowych założeń kognitywnej
teorii metafory. Pierwsza część poświęcona jest kwestii koherencji pojęcia odwzorowania
metaforycznego. Druga zaś porusza problem wykorzystania metafory kognitywnej
jako podstawowego narzędzia konceptualizacji abstrakcyjnej sfery myślenia.
Dodatkowym celem tekstu jest ukazanie obecności metafory w codziennych procesach
komunikacji, konceptualizacji potocznego doświadczenia oraz co za tym idzie
– praktyce naukowej i edukacyjno-pedagogicznej. The aim of the paper is to provide a critical analysis of the basic assumptions of
the cognitive theory of metaphor. The first part is devoted to the issues related to the
coherence of the concept of metaphorical mapping. The second one discusses
the validity of the metaphorization process in terms of schema-concretization framework.
Finally, the third part raises the problem of using cognitive metaphor as the
primary tool for the conceptualization of the realm of abstract thinking. An additional
objective of the text is to display the presence of metaphor in everyday communication
processes, conceptualization of common experience and thus also in the scientific
and educational practice.
Collections