Sztuka (nie)dojrzewania. Wychowanie do płci i seksualności – o dwóch wierszach Izabeli Filipiak
Streszczenie
W wierszach Izabeli Filipiak proces wychowania jest zawsze tym, co inicjuje, prowadzi
i kończy rodzic, jest to więc proces jednostronny i narzucony, polega w istocie
na „przeszkadzaniu” w dojrzewaniu do pełnej, własnej, odrębnej niż rodzicielska
osobowości. W utworach przyjęta została perspektywa dziewczynki, która pragnie
zbuntować się przeciwko narzuconej identyfikacji z rodzicielskimi wzorcami osobowymi
– też wzorcami płci i heteroerotycznej identyfikacji. Jednak bohaterka, zamiast
skupiać się na „wsłuchiwaniu” w siebie i swoje potrzeby, wsłuchuje się w potrzeby
i pragnienia wychowawców. Wychowanie i dojrzewanie zamienia się w tresurę,
w uwięzienie w cudzych wyobrażeniach na swój własny temat. Jeśli dziecko czuje
wewnętrzny opór przed narzuconymi wzorcami, to ten aspekt dziecięcych życiorysów
staje się traumą. Dojrzewanie nie przeradza się w uzyskanie pełni, ale jest raczej
jak lepienie Golema czy Frankensteina, „spotwornianiem” osoby. Dziecko dojrzewa za
cenę własnej (symbolicznej) śmierci, zapomnienia o swoich (pozaspołecznych) pragnieniach
i potrzebach. Relacja z rodzicami jest gwałtem i przemocą, którą w opisanym
układzie nazywa się „miłością”. Odrzucenie ich celów wychowawczych staje się
klęską nie tylko rodziców, lecz także społecznego porządku. Ze strachu przed anarchią
dziecko z rezygnacją poddaje się wychowawczej przemocy. In Izabela Filipiak’s poems, the process of education is always initiated, guided and
finished by a parent, therefore it is one-sided and imposed. It “impedes” the maturation
of personality that is full, self-owned and independent from the parental one. The viewpoint adopted in the poems is the perspective of a girl who wants to rebel
against the imposed identification with parental patterns of personality – also sexual
patterns and heteroerotic identification. However, the main character concentrates
on her educators’ needs and desires instead of “listening” to herself and her own
needs. In this context, education and growing-up change into training and imprisonment
in someone else’s perception of the self. If a child feels internal resistance
against the imposed models, then this aspect of its biography becomes traumatic.
Growing up does not become achieving fullness, but rather resembles molding Golem
or Frankenstein, with the “monstrosity” of a person. The child grows up at the price
of her (symbolic) death, forgetting about her own (meta-social) desires and needs.
The relation with the parents is violation and violence that is named “love” in the
described system. The rejection of their pedagogical goals becomes not only the parental
failure, but also the failure of social order. Fearing anarchy, the girl resignedly
subdues herself to pedagogical violence.
Collections