Etyka (w) codzienności wychowania – od nieuchronności do możliwości
Abstract
Codzienność wychowania jako skrzyżowanie światów życia pedagoga i wychowanka,
będąca wieloznaczną i zróżnicowaną, zmienną, bo tworzącą się, racjonalną i nieracjonalną
et cetera, nie pozwala na „przycięcie” w rozmiarze uniwersalnym zasad i przewidywanych
efektów etycznego działania. Jest placem gry między nieuchronnością
i możliwością etycznego działania pedagogicznego. Tym samym w artykule została
podważona zasadność tworzenia kodeksu etycznego jako „dokumentu” uprawomocniającego
status profesji pedagoga. Towarzyszy temu przekonanie, że niezmiernie
trudno wyważyć deontologię z poszanowaniem prawa pedagoga do autonomii podmiotowej,
jak również z docenieniem przeżywania przez niego i wychowanka codzienności
wychowania. The The everyday reality of education as the crossroads intertwining the lifeworlds
of the educator and pupil, being ambiguous and diverse, variable, because creating
itself, rational and irrational, et cetera, does not allow for “trimming” in a universal
dimension the principles and the expected effects of ethical action. It is a playing field
between inevitability and the possibility of ethical pedagogical action. Thus, the article
called into question the legitimacy of creating a code of ethics as a “document”
validating the status of the profession of an educator. This is accompanied by the belief
that it is extremely difficult to balance deontology with respecting the right of the
educator to the personal autonomy, as well as the appreciation of his/her and the
pupil's experiencing of the everyday reality of education.
Collections