Nowe metody promocji czytelnictwa w przestrzeni miejskiej
Abstract
The subject of the article are new methods of reading promotion that are carried outside of the library, in the urban space, but often by librari-ans or in cooperation with them. The aim is to make a systematic review of the new forms of promotion, such as: street art, flash mob, performance, field games and more. Special attention is paid to the concept of ambient advertis-ing, citing examples of its use in the promotion of films and video games, and presenting the potential for its promotion of reading. The method of analysis and criticism of literature, as well as analysis of web pages, was made. Papers published in top librarian journals, in Polish and English, between 2010–2015, were taken into account. Supplementary analysis of the network resources was made considering the largest Polish and foreign public libraries websites and li-brarians blogs. As a result, new methods of reading promotion in public space were discussed and typology was created according to established criteria. Przedmiot artykułu stanowią nowe metody promocji czytel-nictwa realizowane poza biblioteką, w przestrzeni miejskiej, często z ini-cjatywy bibliotekarzy lub we współpracy z nimi. Celem jest dokonanie systematycznego przeglądu nowych form promocji, takich jak: street art, flash mob, performance, gry terenowe i inne. Zwrócono szczególną uwagę na koncepcję reklamy ambientowej, przywołując przykłady jej stosowania w promocji filmów i gier video oraz prezentując potencjał dla promocji czytelnictwa. Zastosowano metodę analizy i krytyki pi-śmiennictwa oraz analizę stron WWW. Pod uwagę wzięto prace opubli-kowane w języku polskim i angielskim w latach 2010–2015 w kluczo-wych czasopismach bibliotekarskich. Uzupełniająco przeszukano również zasoby sieciowe — strony największych polskich i zagranicznych bibliotek publicznych oraz blogi bibliotekarzy. W rezultacie zaprezento-wano nowe metody promocji czytelnictwa wykorzystujące potencjał przestrzeni publicznej oraz dokonano ich typologii według przyjętych kryteriów.
Collections
The following license files are associated with this item: