Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris 36 (1/2017)
Przeglądaj według
Dydaktyka. Między filozofią a polityką
pod redakcją Janiny Świrko-Pilipczuk, JACKA Moroza i Oskara SZwabowskiego
CONTENT
-
Dydaktyka – między filozofią a polityką
Jacek Moroz, Janina Świrko-Pilipczuk, Oskar Szwabowski
-
Filozofia jako dydaktyka, dydaktyka jako filozofia. Od racjonalności instrumentalnej do „oświecenia”?
Mariusz Wieczerzyński
-
O ścisłych związkach pedagogiki z etyką
Tomasz Leś
-
Filozofia edukacji Kazimierza Twardowskiego z perspektywy analitycznej
Olga Goncharenko
-
Paradygmaty edukacji liberalnej w filozoficznej eksploracji Daniela DeNicoli
Katarzyna Wrońska
-
Dydaktyka zorientowana na współpracę równych. Typy relacji ze studentami podczas wspólnej pracy badawczej
Piotr Kowzan
-
Podręcznik z filozofii. Premiera (współ-autoetnografia wykładu)
Oskar Szwabowski, Paulina Wężniejewska
-
Wyzwania edukacji (w Polsce) z perspektywy psychologicznej
Dominika Cyzio
Najnowsze pozycje
-
Dydaktyka – między filozofią a polityką
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Filozofia jako dydaktyka, dydaktyka jako filozofia. Od racjonalności instrumentalnej do „oświecenia”?
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The aim of this article is to look at philosophy as a didactic practice in which didactic is seen as critique. Both are immanent to philosophical reflection as a whole. I would like to start with an analysis whether ... -
O ścisłych związkach pedagogiki z etyką
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The purpose of this paper is to provide grounds for the thesis on close relations between pedagogy and ethics. These relations can be both accidental and necessary in their form, however, the latter are definitely more ... -
Filozofia edukacji Kazimierza Twardowskiego z perspektywy analitycznej
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The reflection on philosophical foundations of pedagogy is characteristic feature of the analytical tradition in philosophy. The creative work of Kazimierz Twardowski, famous polish philosopher, is an integral part of ... -
Paradygmaty edukacji liberalnej w filozoficznej eksploracji Daniela DeNicoli
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The text presents thoughts of American philosopher of education Daniel R. DeNicola on liberal education contained in his book under the title „Learning to Flourishing. A Philosophical Exploration of Liberal Education”, ... -
Polityczność dydaktyki
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)In this article I attempt to create and discuss the main connections between politics and teaching. I distinguish four such entanglement: the parties, post-political, critical, and political/post-political. I point ... -
Dydaktyka zorientowana na współpracę równych. Typy relacji ze studentami podczas wspólnej pracy badawczej
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Communities of peers in search of truth do not emerge in higher education institutions any more, which is one of the reason for universities' growing weakness. The aim of the paper is to help academic teachers organize ... -
Podręcznik z filozofii. Premiera (współ-autoetnografia wykładu)
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)In this article we use the co-autoethnography method to analyse the didactic screws. At the same time we are trying to loosen them. -
Wyzwania edukacji (w Polsce) z perspektywy psychologicznej
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The aim of this paper is to look at the issues concerning the challenges of the modern education system, including the situation in Poland. It cannot be denied that institutionalized education is imperfect and does not ...