Megatrendy i ich wpływ na polską turystykę wyjazdową – analiza czynnikowa dla scenariuszy rozwoju
Abstract
Zachodzące przemiany społeczne, gospodarcze i polityczne mają silny
wpływ na różnego rodzaju zjawiska zarówno w skali globalnej jak i regionalnej.
Adaptacja do tych zmian oraz przyszłe możliwe ukształtowanie kierunku rozwoju
wymaga intensywnego śledzenia trendów aktualnych i dopiero pojawiających się.
Efektywne planowane jest możliwe tylko wtedy, kiedy można stwierdzić jak te
czynniki obecnie oddziaływają na dane zjawisko i z jaką siłą będą kształtować je
w przyszłości. Celem pracy jest przedstawienie metodyki badań, która pozwala wyłonić
czynniki determinujące polską turystykę wyjazdową. Na podstawie metody
STEEPVL określono siłę wpływu oraz stopień niepewności kształtowania się poszczególnych
czynników, natomiast krzyżowa analiza wpływów, czyli metoda analizy
strukturalnej pozwoliła na wyciągniecie wniosków dotyczących stabilności
i spójności omawianego układu oraz zakwalifikowanie czynników (zmiennych) do
ośmiu grup. Identyfikacja zmiennych jest podstawą do tworzenia przyszłych scenariuszy
rozwoju polskiej turystyki wyjazdowej. Occurring social, economic and political changes have a strong influence
on a variety of phenomena in both global and regional scale. Adapting to these
changes and the possible future shape of the development requires intensive follow
of current trends, as well as those just emerging. Effective planning is only possible
when can be noted how these factors currently impact on the phenomenon and with
what force will they shape the future. The aim of the article is to present the research
methodology, which allows to identify the determinants of Polish outbound
tourism. On the basis of the STEEPVL analysis impact strength and the degree of
uncertainty development of the individual factors were set out, and cross-impact
analysis, which is a method of structural analysis allowed to draw conclusions
regarding the stability and cohesion of the analyzed system and qualifying factors
(variables) into eight groups. Identification of variables is the basis for creating
future scenarios for the development of Poland’s outbound tourism.
Collections
The following license files are associated with this item: