Czynniki wpływające na powstawanie i/lub ukrywanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego i nauczyciela
Streszczenie
Celem artykułu jest pokazanie czynników wpływających na powstawanie emocji
społecznych, takich jak duma, wstyd, poczucie winy, zażenowanie oraz emocji podstawowych,
takich jak smutek, złość, strach, występujących w sytuacji pracy. Czynniki
te zostały omówione na przykładzie dwóch grup zawodowych, to jest nauczycieli
i przedstawicieli handlowych. Podstawę teoretyczną stanowiły koncepcje zaliczane
do nurtu socjologii interakcjonizmu symbolicznego. Szczególnie ważne dla niniejszych
rozważań były myśli June Tangney i Thomasa Scheffa. Analizę empiryczną
oparto na badaniach autorki przeprowadzonych z użyciem wywiadów swobodnych
i narracyjnych oraz obserwacji. W artykule poruszono problem interakcji jako głównego
czynnika wpływającego na emocje w pracy zawodowej. Omówiono kolejno
interakcje ze współpracownikami, z przełożonymi, klientami, organizacją, w tym
interakcje odnoszące się do regulacji prawnych. // The aim of the paper is to show the factors affecting the formation of social emotions, such as
pride, shame, guilt, embarrassment, and basic emotions, such as sadness, anger, fear, occurring within
one’s professional context. These factors are discussed basing on the example of two professional groups
such as teachers and sales representatives. Theoretical basis for the analysis are provided Thomas J.
Scheff
and June Tangney’s concepts. Empirical analysis is based on the author’s research conducted with the
use of the semi-structured interviews, covert and overt participant observations, and quasi-participant
observations. In this paper the problem of interaction is shown as the main factor affecting experienc
-
ing emotions at one’s professional context. Discussed are interactions with colleagues, interactions with
supervisors, interactions with customers, interactions with the organization, including interactions re
-
lating to the law.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: