Deutsch als Minderheitssprache - zwischen Mutter- und Erwerbssprache. Ein Gegenwärtiger Bilingualismus der Jugendlichen im Oppelner Schlesien
Streszczenie
W środowisku młodzieży Śląska Opolskiego, będącego jednym z najbardziej reprezentatywnych subregionów Górnego Śląska, utożsamiającej się z kulturą i narodowością niemiecką głównym atrybutem budowania tej tożsamości pozostaje język niemiecki, który w zdecydowanej większości „burzy” dotychczasowe paradygmaty bilingwizmu, gdyż ich dwujęzyczność pierwotna nie prowadzi do zupełnego bilingwizmu, gdyż środowisko rodzinne, w którym rodzi się bilingwizm wrodzony nie posiada stosownych kompetencji językowych, aby doprowadzić do zupełnego utrakwizmu. Dopiero rozwijanie „zapoczątkowanego” bilingwizmu przez konsekutywną akwizycję języka niemieckiego, prowadzi do pełnej dwujęzyczności, osiąganej szczególnie przez młodzież kształconą na poziomie ponadgimnazjalnym i wyższym”.
Celem naukowym rozprawy było zbadanie stopnia zaawansowania nauczania języka niemieckiego w środowisku mniejszości niemieckiej Śląska Opolskiego. Grupą docelową, objętą badaniami, jest młodzież autochtoniczna w wieku od ok. 3 do 25 lat. Grupę tę wybrano ze względu na to, iż wychowała się ona już po zmianach politycznych w Polsce z lat 90- tych XX w. Język niemiecki stał się ogólnodostępny dla wszystkich, zaczął być obecny w instytucjach oświaty. ludzi. Sposób i formę nauki można podzielić na trzy różne ośrodki: - rodzinny (domowy); - szkolny; - działalności społecznej (działania Mniejszości Niemieckiej).
Wyniki badań wskazują pozytywny wpływ dwujęzycznego wychowania na umiejętności językowe w porównaniu do uczniów uczących się języka niemieckiego jako języka obcego. Współczesne wychowanie i konstelacje wychowawcze wśród badanej grupy przedstawiają efektywne i mniej efektywne metody aby język niemiecki był używany w życiu prywatnym/codziennym.