Badacz i jego poszukiwania w świetle Analizy Sytuacyjnej Adele E. Clarke
Abstract
Artykuł prezentuje nowe podejście w analizie danych jakościowych
rozwijane przez Adele E. Clarke (2003, 2005) i nazywane przez nią
„analizą sytuacyjną”. Projekt Clarke ma na celu propagować i ożywić
metodologię teorii ugruntowanej po postmodernistycznym zwrocie i
skierować ją w stronę konstruktywistycznych epistemologii. W artykule
zostały zaprezentowane główne tezy podejścia Clarke: krytyka tradycyjnej
teorii ugruntowanej, projekt ugruntowanego teoretyzowania przy użyciu
map sytuacyjnych, map społecznych światów i aren oraz map pozycyjnych,
warunki stosowania tego rodzaju metod kartograficznych i diagramów.
Autorka artykułu podejmuje dyskusję z prezentowanym podejściem,
rozważając epistemologiczny status kluczowego w koncepcji Clarke pojęcia
„sytuacji”, efekt przesunięcia ogniska uwagi z działań społecznych na ich
kontekst, epistemologiczny status wprowadzanych przez Clarke do analizy
nonhuman actants oraz problem prekonceptualizacji podejścia Clarke.
Collections