Skarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnej
Streszczenie
Celem artykułu jest prezentacja wyników badań socjologicznych nad
znaczeniem fotografii rodzinnej we współczesnym społeczeństwie.
Analizuję fotografię rodzinną jako nośnik pamięci zbiorowej wyrażającej się
w interpretatywnym rekonstruowaniu przeszłości w teraźniejszości poprzez
jej idealizację i mistyfikację. Fotografia amatorska wpisuje się w szerszy
proces wizualizacji współczesnej kultury, a dokonujące się przemiany w
obrębie technologii nasilają konsumpcyjny wydźwięk tego zjawiska. Rozwój
technologii informatycznej udostępnił nowe formy gromadzenia,
przechowywania i eksponowania fotografii. Czy jednak znaczenie tych
działań pozostaje takie same, jak w przypadku zdjęć analogowych?
Odwołuję się przede wszystkim do dwóch teorii – Maurice’a
Halbwachsa oraz Ervinga Goffmana i w oparciu o nie traktuję albumy
rodzinne jako wyselekcjonowany i wyidealizowany zbiór rodzinnych
reprezentacji poddawanych kreatywnej rekonstrukcji w teraźniejszości,
która staje się osią rodzinnej pamięci. Oprócz tego, artykuł dotyka kwestii
ontologicznych samej analizy fotografii oraz jej przydatności we
współczesnych rozważaniach naukowych socjologów.
Collections