Wizualna teoria ugruntowana. Rodziny kodowania wykorzystywane w analizie wizualnej
Abstract
W niniejszym artykule podejmowane będą próby objaśnienia
kodowania obrazów poprzez wykorzystanie zapożyczonych z teorii
ugruntowanej, znanych i niejako skonstruowanych przez badaczy rodzin
kodowania, które nadają się do analizy tego typu danych. Celem artykułu
jest wykorzystanie najistotniejszych elementów składających się na teorię
rodzin kodowania zaproponowaną przez B. Glasera (1978), jak również
próba wykorzystania paradygmatu kodowania J. Corbin i A. Strauss’a.
Tezą artykułu jest: dane wizualne mogą być traktowane jako prawomocne i
wartościowe materiały empiryczne, na podstawie których można budować
pewne teorie i propozycje teoretyczne. Dane wizualne rozpatrywane mogą
być w zestawieniu z innymi danymi, jako pewien uzupełniający typ danych
bądź też mogą być wykorzystane jako dane podstawowe.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Analiza sentymentu: historia i rozwój metody w ramach CAQDAS
Tomanek, Krzysztof (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Analiza sentymentu (SA) jest jednym z tych obszarów analiz tekstowych, którego rozwój jest silnie związany z rozwojem CAQDAS. Istnieje kilka różnych metod analiz opinii i analiz emocji zawartych w tekstach. Jedną z nich ... -
Jak nauczyć metodę samodzielności? O „uczących się metodach” analizy treści
Tomanek, Krzysztof (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Systemy uczące się najpowszechniej stosowane są w analizach danych ilościowych (quantitative data analysis – Q UAN). Rzadko się jeszcze zdarza, a by sięgali p o nie badacze i analitycy zajmujący się danymi jakościowymi ... -
Zastosowanie oprogramowania komputerowego w prowadzeniu badań jakościowych. Wybrane funkcje NVivo
Niedbalski, Jakub; Ślęzak, Izabela (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)W książce przedstawiono sześć niezwykle przydatnych funkcji NVivo, które stanowią przykład rozwoju i ewaluowania oprogramowania. Przy wyborze kierowano się walorami użytkowymi, związanymi m.in. ze specyfiką pracy badaczy ...