Zastosowanie autoetnografii analitycznej w badaniu społecznych aspektów doświadczania choroby
Abstract
W artykule zaprezentowane zostały zagadnienia związane ze zjawiskiem społecznych uwarunkowań doświadczania choroby, niesprawności i bólu. Tekst skierowany jest do socjologów, antropologów, pedagogów, a także przedstawicieli nauk medycznych zajmujących się wymienionymi
wyżej zagadnieniami. W artykule prezentuję metodę autoetnografii, wskazuję różnice pomiędzy
autoetnografią analityczną i sugestywną. Skupiam się jednak głównie na praktyce badawczej oraz
wskazówkach i wątpliwościach dotyczących tego rodzaju badań.
W tekście prezentuję dwa badania autoetnograficzne, których autorzy doświadczali poważnej, zagrażającej życiu choroby. Na ich podstawie wskazuję najważniejsze cechy, jakie powinno posiadać
badanie autoetnograficzne. Są wśród nich: teoretyczna i metodologiczna dyscyplina, wgląd we
własne doświadczenia, przeżycia oraz szczerość i otwartość. Odnoszę się także do rozróżnienia
autoetnografii jako techniki i metody badawczej.
W ostatniej części tekstu prezentuję niektóre wątki wykorzystane w moich własnych badaniach
autoetnograficznych oraz wskazuję zalety i zagrożenia, a także praktyczne wskazówki związane
ze stosowaniem autoetnografii jako metody i techniki badawczej. The article presents issues related to the phenomenon of social conditions of experiencing illness, disability, and pain.
It will be presented from the perspective of sociologists, anthropologists, educators, and representatives of medical science. The
article presents autoethnographical method, pointing out differences between its two kinds: analytical and evocative. In the text,
I focus mainly on research practice, guidelines, and concerns regarding methods or techniques of research.
In this article, I present two autoethnographic studies by the authors who have experienced serious, life-threatening disease. On
this ground, I will present the most important features of autoethnographic study, such as: theoretical and methodological discipline, insights into one’s own experience, experiences, honesty, and openness.
I also refer to distinction between autoethnography as a technique and method of social research. In the last part of the text, I present some of the issues pertinent to my own autoethnographic study and point out advantages and risks, as well as some practical
tips related to the use of autoethnography.
Collections