Poznawcza i emocjonalna adaptacja do sytuacji choroby psychicznej w rodzinie
Abstract
Celem artykułu jest analiza poznawczych i emocjonalnych aspektów procesu przystosowania do sytuacji choroby psychicznej w rodzinie. Pomiędzy wyżej wymienionymi aspektami istnieją zależności
w postaci dodatnich i ujemnych sprzężeń zwrotnych. Istotnym elementem adaptacji poznawczej jest
konstruowanie kategorii „choroby psychicznej” oraz „zdrowia psychicznego” tworzących ramy interpretacji przeżywanych doświadczeń. Proces ten jest uzależniony od uprzednich stanów afektywnych
i wpływa na dalsze doświadczenia emocjonalne, zwrotnie oddziałując na aktywność poznawczą.
Orientację teoretyczną i metodologiczną niniejszego opracowania wyznacza podejście konstruktywistyczne. Podstawę empiryczną prezentowanej analizy stanowią badania przeprowadzone w oparciu
o metodologię teorii ugruntowanej. Badania te sprowadzają się do analizy i interpretacji opublikowanych narracji biograficznych członków rodzin osób zmagających się z chorobą psychiczną (Stark, Bremer, Esterer 2002; Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Osób Mniejszych Szans „Więź” b.d.). Przeprowadzona analiza dotyczyła zarówno treści wypowiadanych przez narratorów, jak i charakterystycznych
sposobów kategoryzowania doświadczeń. W efekcie przeprowadzonych badań odtworzony został
proces przystosowania do sytuacji choroby psychicznej w rodzinie wraz z jego wariantami, głównymi
etapami i punktami zwrotnymi. This paper is aiming at an analysis of some aspects of the process of cognitive and emotional adaptation to the situation
of mental illness within family. There have been observed mutual relations between the abovementioned aspects. The significant
component of the cognitive adaptation process is the construction of categories of mental disease and mental health, which constitute the frames of interpretation of one’s experience. This process depends on one’s affective states and influences further emotional
condition, which provides feedback to cognitive processes at more advanced stages.
Theoretical and methodological frameworks of this paper are based on the constructionist paradigm. The empirical research has
been carried out according to the grounded theory assumptions. The research material consists of intentionally constructed and
published (in a book and online) biographical narrations of mentally ill persons’ family members.
The analysis of the abovementioned narrations is focused on the content, as well as on the forms of descriptions constructed by the
relatives of the mentally ill persons. According to the presented analysis, the process of adaptation to the situation of mental illness
within family, with its variations, stages, and turning points, has been reconstructed.
Collections